Här är vinnarna i NCSC Awards
AMF och Skandia Fastigheter tog hem priser i årets upplaga av NCSC Awards.
Om NCSC Awards
För att stödja utvecklingen av branschen arrangeras NCSC Awards där Nordens köpcentrum premieras i olika kategorier. Vinnare av Best Shoppingcenter från samtliga nordiska länder tävlar mot varandra i en nordisk final som äger rum i maj året efter. Den nordiska vinnaren går sedan vidare att tävla i ICSC European Awards. Den första nationella tävlingen hölls 2007 i Sverige och det första nordiska priset delades ut 2009.
Här är alla vinnarna:
Best Shopping Center: Väla, Skandia Fastigheter
Juryns motivering:
”Årets vinnare av bästa svenska köpcentrum är ett center som är bra på det mesta och som inte har någon direkt svaghet. Centret är väl genomarbetat i alla aspekter och väl anpassat till sin marknad, har tydliga strategier och konkreta mål inom alla områden. Genomförandet präglas av kreativitet, kontinuitet, uppfinnesrikedom och en hel del mod.
Med ett konsekvent och långsiktigt arbete har man skapat kontinuerlig besöks- och omsättningstillväxt och ger en god avkastning till ägarna.
Centret har en centrumledning som är synlig och aktiv vilket ger en familjär känsla som sprider sig till personal, hyresgäster, leverantörer och samarbetspartners. Man har ett tydligt engagemang i allt som görs, en lyhördhet för sina besökare och ett genuint samhällsengagemang. Centret är mycket uppskattat av sina kunder för atmosfären, tillgängligheten och arkitekturen.”
Jury:
Charles Larsson, Retail eX, Juryns ordförande
Tobias Rönnberg, Konsult, HUI Research
Kate Rutter, Establishment Manager, Telenor
Bjarte Haavaag, Arkitekt, Ramboll
Best Marketing Campaign: Frölunda torg
Juryns motivering:
”En väl genomförd kampanj som på ett innovativt och smart sätt involverar såväl besökarna och centret som hyresgästerna och ger en känsla av att här finns allt man behöver för en fungerande tillvaro – här skulle man kunna bo.
Kampanjen drivs framåt genom en fantastisk huvudperson som sprider en varm och trevlig hemma-hos-känsla och som väcker nyfikenhet och lust att följa kampanjen framåt. En unik och intelligent kampanjuppbyggnad där sociala medier och upplevelse på plats löper parallellt sida vid sida. En tydlig idé och klara målsättningar som överträffade alla förväntningar och uppsatta mål. En kampanj med händelserna i centrum.”
Jury:
Gustaf Dahlbeck, Head of Marketing Scandinavia, Clear Channel (Juryns ordförande)
Johanna Svensson, VD, Tomorro
Ulrika Nordström, Marknadschef Väla/Gallerian Magnus Stenbock, Skandia Fastigheter AB
Niklas Puranen, Center Manager, Citycon
Anette Johansson, CEO, Nikita Hair
Best Innovation: The Lobby
Juryns motivering:
” Vinnaren av utmärkelsen Best Innovation är inte ett färdigt koncept – och det är också en del av dess grundidé. Att ständigt utvecklas till något nytt. Konceptet bryter sig loss från begränsande traditioner, det luckrar upp tidigare spelregler och kliver rakt ut i det oprövade.
I en tid när förändring är det enda konstanta är detta ett initiativ som uppmanar till experiment. Det bjuder också in till nya branschöverskridande samarbeten i nya former. När köpcentrumens traditionella affärsmodeller inte längre är självklara, då bidrar detta projekt till att branschen törs pröva nya vägar framåt. Det vill vi premiera.”
Jury:
Annki Cedervall, Head of department, Ramboll (Juryns ordförande)
Annelie Gullström, Head of Business Development, AMF Fastigheter
Lena Warma Faring, VD, Handelstrender
Best Retail/F&B Concept – Suitsupply
Juryns motivering:
”Nytänkande koncept med internationell touch där färg, form och mönster kombineras och utsmyckar lokalen på ett lekfullt sätt. Ljussättningen framhäver produkternas approach och ger liv i den moderna butiken där det digitala möter det tidlösa klassiska. Ett omfattande och smakfullt sortiment med olika prisnivåer som ger möjlighet till slapp elegans eller att förvandlas till en skräddarsydd ”James Bond”. Utbudet kan individanpassas i butik eller online gällande både storlek och stil med det vidsträckta utbudet av tyger och material som erbjuds. Den fysiska butiken är sömlöst omnichannel integrerad med den användarvänliga hemsidan för att erbjuda kunden enkel och bekväm beställning samt leverans. I butiken finns kunnig och dedikerad personal samt skräddare vars högsta prioritet är att erbjuda personlig service. Ett besök här är en upplevelse utöver det vanliga och ger en förglimt om vad framtidens retail är på väg.”
Jury:
Annika Ljungberg, Marknadsområdeschef, MOOD Kvarteret
Gabriella Löthman, Analytiker, Eurocommercial
Louise Bergqvist, Portfolio Manager-Leasing, Unibail Rodamco Westfield