När det är första april kan det vara bra att ha ett mer kritiskt förhållningssätt än vanligt till saker och ting. Här är några fastighetsrelaterade nyheter som du ska ta med en nypa salt.
Imorse skickades det ut ett pressmeddelande om att Göteborgs ikoniska byggnad Läppstiftet ska målas om från röd till till Stockholmsblå. Beslutet kommer enligt pressmeddelandet efter direktiv från Stockholm, och bakgrunden är att den röda färgen avskräcker turister från att besöka staden.
HSB meddelar samtidigt att de ska bygga om över 5.200 garage till kooperativa gräshoppsodlingar. Initiativet är ett led i HSB:s långsiktiga satsning på klimatet. Bolaget konstaterar att gräshoppor är framtidens livsmedel enligt flera forskare. Med en hög proteinhalt är insekterna också ett intressant alternativ för de som vill hålla koll på sin vikt.
För HSB:s del är det dessutom positivt att odlingarna genererar värme. I en första utvärdering räknar man med att kunna spara upp till 30 procent av uppvärmningskostnaderna i de berörda fastigheterna.
Även Värmlands Folkblad levererar överraskande nyheter idag: Färjestad BK får en ny huvudsponsor i form av Muminvärlden. Därmed byter Löfbergs arena namn till “Muminhuset”. Mumindjuret Sniff blir lagets nya maskot.
Vasakronan vill inte vara sämre och drar sitt strå till skämtstacken genom att hävda att köpcentrumet Triangeln i Malmö byter namn till Triangelen.
I en annons skriver bolaget att gallerian tagit beslutet efter en längre varumärkestvist med Malmö stad, men att det nya namnet samtidigt känns naturligt eftersom många Malmöbor redan uttalar namnet så. Även när man går in på Triangelns hemsida ser det ut som att det verkligen har skett ett namnbyte.
Anna Stenkil, regionchef för Öresund på Vasakronan, bekräftar dock att det verkligen är ett skämt.
– Det är ett aprilskämt, men vi har gjort det ganska rejält så under dagen kommer det att se ut så.
Har ni fått några reaktioner?
– Ja, vi har fått en del reaktioner. Bland annat var det någon som hörde av sig som trodde att det var en felskrivning.