Grönt ljus för Sagax största satsning någonsin

Sagax får grönt ljus för bolagets största projekt någonsin. Järfälla kommun och Sagax har tecknat avtal för utveckling av två kvarter om totalt 55.000 kvm i Barkarby. Bland annat planeras ett höghus vid det nya ”supernavet” i den nya stadsdelen. Frågan är dock om Sagax genomför projektet eller säljer.

Annons

Kvarteren ligger i Veddesta industriområde, alltså den västra delen av den blivande Barkarbystaden, som ska förvandlas till en upplevelserik stadsmiljö med en av regionens starkaste noder för kollektivtrafik med tunnelbana, buss, pendeltåg och regionaltåg i direkt anslutning till varandra.

Sagax två kvarter har ett mycket centralt läge och är strategiskt viktiga för Veddestas utveckling till stadsmiljö. Inom kvarteren planeras för en ny stationsbyggnad för Stockholmsregionens nya nod för kollektivtrafik med tunnelbana, buss, pendeltåg och regionaltåg i direkt anslutning till varandra.

– Sagax två kvarter spelar en nyckelroll i att förvandla Veddesta industriområde till en av Sveriges mest intressanta och upplevelserika platser, säger Emma Feldman (M), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla.

Exploateringsavtalet mellan Järfälla och Sagax omfattar två kvarter om totalt  55.000 kvm BTA och ger Sagax möjlighet att utveckla:

  • bostäder, i huvudsak bostadsrätter
  • kommersiella lokaler
  • kontor och hotell

När Fastighetsvärlden under åren pratat med Sagax om fastigheten i Veddesta/Barkarby, som genom stadsutvecklingsplanerna blivit väldigt attraktiv, så har företrädare för bolaget hale tiden hållit en låg profil.

Det stora bolaget har varit med och jobbat fram planerna, men har väldigt liten erfarenhet av projektutveckling. Så det återstår att se om bolaget genomför projektet för egen marin eller om man säljer till en annan utvecklare.

Nikoletta Josza (L), kommunalråd med ansvar för byggnation.

– Jag är glad att Sagax ser potential i det här området och investerar i Barkarby. Inom några år kommer kvarteren att ha ett mycket gynnsamt läge mitt i Stockholmregionens nya nod för kollektivtrafik med tunnelbana, regionaltåg, buss och pendeltåg i direkt anslutning till varandra.

Rivning av befintliga byggnader på platsen beräknas starta under Q1 2021 och de två nya kvarteren beräknas stå klara i samband med tunnelbanans öppnande.

Exploateringsavtalet med Sagax avser fastigheten Veddesta 1:13 och reglerar genomförandefrågor och medfinansieringsersättning för tunnelbanan.

Godkännande av exploateringsavtalet behandlades av kommunstyrelsen i Järfälla måndagen den 16 mars. Beslut om godkännande tas i kommunfullmäktige i Järfälla måndagen den 11 maj.

Inom Sagax kvarter i Barkarby planeras för entré till Stockholmsregionens nya nod för kollektivtrafik med tunnelbana, buss, pendeltåg och regionaltåg i direkt anslutning till varandra. Visionsbild: White Arkitekter/Sagax

Exploateringsavtalet mellan Järfälla och Sagax omfattar två kvarter i Barkarby om totalt 55 000 kvm BTA och ger Sagax möjlighet att utveckla bostäder, kommersiella lokaler, kontor och hotell. Bron över E18 som syns på bilden är ny och håller på att byggas. Visionsbild: AIX Arkitekter/Järfälla kommun
På platsen idag finns bland annat Riddermarks Bil. Foto: Fastighetsvärlden.

Fler Nyheter från förstasidan

Bilder: Så kan nya Centralstaden förändras

Totalkostnaden bedöms till hela 25 miljarder kronor. Läs senaste nytt kring projektet som förändrar centrala Stockholm. Se även en ny video.

SLP förvärvar för 270 mkr

Köper logistikfastighet med förädlingspotential.

The Body Shop i likvidation

Svenska bolaget lägger ner efter extrainsatt bolagsstämma.

Johan Skoglund: ”På väg att förbättras”

86:e och sista delårsrapporten som JM-vd.

Krönika

Utsmyckning är ett smart, värdehöjande grepp i stadskärnan

Monica Bruvik skriver FV-krönika.

Kontrollbalansräkning träffar Oscar Properties hårt

Likvidation av bolaget kan bli nästa steg.

Räknar med att sälja för mer än 30 miljarder

FV berättar hur planerna ser ut.

Välkänd arkitektfirma i konkurs

”En direkt konsekvens av vad som händer i branschen.”

JM säljer till Bonnier för 410 mkr

Överraskande affär. Tomas Hermansson berättar för FV om framtidsplanerna.

Operan håller stängt i fem år

Omfattande renoveringar om 3,1 miljarder krävs. Kungliga Operan är inte nöjda.

Stort bostadstema – var finns Alexanderhugget?

Nytt FV-magasin ute – stort tema om bostadskrisen, med mera.

Framtid & återbruk

Nya certifieringsstandarder har utgjort såväl piska som morot för att skynda på utvecklingen. Artikel ur magasinet.

Säljer för kvarts miljard i kanonaffär – 26% upp

Affär i Stockholm. ”Vi vill inte sälja, men det finns gränser för hur mycket huskramare man kan vara”, säger Sven-Olof Johansson till FV.

Öppnar flaggskepp i city

Öppnar första i Sverige.

Tillbaka till förstasidan