Fredrik Holmström, ägare till Holmströmgruppen med stort ägande i Magnolia, Klippuden och en rad andra intressebolag är veteran på Mipim och har varit på plats uppåt ett 20-tal gånger.
Hur många är ni från din bolagsgrupp som är på plats i år?
– Totalt är vi 12 stycken som besöker mässan i år, varav hälften från Holmströmgruppen och hälften från Magnolia.
Det brukar vara ett evigt problem att finna hotell, men det kanske är enklare nu?
– Jag har en båt som ligger i Cannes och med den löser vi boendet för hälften av oss. De som jobbar på Holmströmgruppen kan bo ombord på den. Men det finns inte plats för alla så de från Magnolia bor på hotell.
Hur mycket tid lägger du på att vara inne i mässlokalerna?
– Väldigt lite, ibland brukar det bara bli 5 minuter. Jag är inte på plats för att titta på montrar med projekt utan för att träffa människor. Jag brukar försöka få till 2–3 kvalitativa möten. Tidigare har det ofta varit kommuner som det varit enklare att få till möten med under mässdagarna än på hemmaplan i Sverige. I år ser deras närvaro ut att vara låg.
Vad tror du om mässan på längre sikt?
– Det har varit två mycket speciella år och det är naturligtvis en utmaning att åter få den riktigt stor. Men jag är av uppfattningen att över tiden brukar sånt som är värdefullt och bra komma tillbaka. Mipim spelar absolut en viktig roll för att underlätta möten, årstiden är dessutom den rätta så jag tror den kommer att växa till sig igen.
Om du ska tipsa den ovane mässbesökaren om något vid sidan om själva mässan, vad blir det då?
– Jag tycker en lång promenad är en bra start på dagen och varför då inte avverka Croisetten fram och tillbaka, det är enkelt och med magnifik utsikt både ut över havet och åt andra hållet med de stora hotellen.
– För den som vill rensa tankarna från affärer och fastigheter ett slag är en utflykt till Saint Paul förträffligt. Där kan man besöka konstmuseet Foundation Maeght och strosa runt bland en mängd konstgallerier.