
Första bilden på U-R-W:s jätteidé i Göteborg
Så här kan Unibail-Rodamco-Westfields investering i Göteborg komma att se ut. Bolaget är redo att investera 10 miljarder kronor och det ska resulterar i det bästa som bolaget har att erbjuda världen: Westfield.
Under Fastighetsvärldens seminarium i Göteborg under onsdagen visade Unibail-Rodamco-Westfield den första bilden av hur man vill att bolagets möjliga jättesatsning i det centrala evenemangsområdet i Göteborg kan komma att se ut. Se bilden på sajten!
– Det är området där Scandinavium finns och vid Valhallabadet som vi är intresserade av. Vi är jättetaggade, sa Martin Lindgren, director of operations i Norden vid Unibail-Rodamco-Westfield, som berättade mer om bolagets ambition.
Det var i februari 2018 som Fastighetsvärlden kunde avslöja bolagets planer för Göteborg – en delmarknad där bolaget inte tidigare investerat. Under de senaste månaderna har FV kunnat berätta att U-R-W är favorit till att få förverkliga sin idé, dels för att bolagets koncept stämmer väldigt väl med det som två utredningar har visat efterfrågas just där, dels för att exploateringsområdet växt vilket innebär att andra aktörer kan förverkliga sina idéer, som hittills främst består av bostäder och kontor, på andra platser.
Fastighetsvärlden har tidigare kunnat berätta att det sannolikt rör sig om en investering på runt 10 miljarder kronor för U-R-W. Vi har även berättat att bolagets idé ”flirtar” med Svenska Mässans verksamhet (som finns bredvid) om att skapa mötesplatser. Inspirationen till projektet kommer bland annat från Urban Escape i centrala Stockholm – inte från Mall of Scandinavia som bolaget utvecklat i Solna.
Vid seminariet i Göteborg passade Martin Lindgren på att kraftfullt dementera uppgifter i lokal media om att bolaget, som är en gigant, vill bygga en ”dinosaurie”.
– Det finns inte någon som vill bygga en ny dinosaurie.
U-R-W har hela 1,2 miljarder besökare årligen i sina anläggningar i Europa och USA. Totalt äger och utvecklar bolaget fastigheter i 13 länder.
– Det ger ett häftigt beslutsunderlag kring vad folk och konsumenter söker. Det samt den breda forskningen och våra egna erfarenheter – det är det som vi stoppar ner i grytan inför projektet.
Martin Lindgren konstaterade att det aktuella läget är högintressant och erbjuder en möjlighet till en förlängning av Göteborgs innerstad. Svenska mässan investerar och bygger ut, det gör även Liseberg och i närheten byggs en ny station när Västlänken står klar. Alla miljardprojekt.
– Göteborg har nu en unik möjlighet att skapa något i världsklass. Vi är supertaggade. Staden har tappat lite grann, är inte längre den självklara platsen för event. Göteborg har en unik chans att skapa en stadsdel som göteborgare, svenskar och européer åker till för att uppleva något. Vi vill stå för en kulturinjektion. Vi vill skapa upplevelser och unika samarbeten. Vi vill vara en del av ett större projekt, vi vill bidra till att ta tillbaka Göteborgs plats som evenemangsstad.
Martin Lindgren berättade att bolaget jobbat väldigt hårt med projektet under en längre tid. Han berättade även att U-R-W har frågat 800 göteborgare om vad de önskar på platsen.
Lindgren avslöjade även följande:
– Vårt arbetsnamn är Westfield Göteborg.
Det, Westfield, är namnet på megabolagets allra finaste anläggningar. Nyligen bytte till exempel Mall of Scandinavia namn och heter numera Westfield Mall of Scandinavia. Namnet Westfield anses världskänt och stå för yttersta klass.
Läs mer om den tänkta exploateringen av det stora och centrala evenemangsområdet i Göteborg här. Där finns de tre förslagen som politikerna i Göteborg inom kort väntas ta ställning till.

