Nej för Östlig förbindelse – bolagen som drabbas
Först meddelade Trafikverket att de inte avsätter några pengar till projektet Östlig förbindelse. Sedan lämnade även Stockholms stad ett negativt besked. Nu avbryts förhandlingarna om projektet.
Förra veckan meddelade Trafikverket att de inte avsätter några pengar till den östliga förbindelse som skulle binda ihop Norra och Södra länken öster om Stockholm. Nu avbryter Sverigeförhandlingen diskussionerna om projektet efter ett negativt besked från Stockholms stad.
– Eftersom projekt Östlig förbindelse inte längre finns med i Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet kommer projektet att avslutas i samband med att regeringen i vår fattar beslut om ny nationell plan. Enda möjligheten att få projektet att överleva är en principöverenskommelse om regional finansiering med berörda kommuner. Efter Stockholms besked bedömer jag att en sådan inte går att nå och väljer därför att avbryta förhandlingarna, säger förhandlare HG Wessberg i ett pressmeddelande.
För en en handfull fastighetsbolag hade en östlig förbindelse inneburit jubel. Vid Värta- och Frihamnen är det främst Kungsleden, Bonnier Fastigheter, NCC och Wallfast (de tre sistnämnda smider planer på större kommersiella projekt) som hade blivit vinnare. I andra änden av den planerade Östliga förbindelsen, vid Sickla/Nacka, är det främst Atrium Ljungberg som är stor fastighetsägare.
Fastighetsvärlden Idag 2017-09-05