First Hotels och Belvar slår sig samman

De skandinaviska hotellföretagen First Hotels och Belvar slår sig samman med målet att erövra Europa. Sammanlagt omsätter företagen drygt två miljarder norska kronor, men siktar på att fördubbla dagens nivå på bara två år.

Den nya koncernen ska heta Maribel och ha ett tredelat och likställt ägarskap mellan de två ägarna av Belvar, Mads Jacobsen och Rune Firing, samt grundaren av First Hotels och Flying Elephant-koncernen, Asmund Haare. Utöver hotellkedjan First Hotels bidrar Haare med hotelldriftföretaget Tribe Hotels i den nya konstellationen.

– Portföljerna passar väldigt bra ihop, och det här är en av de gånger då det totala beloppet överstiger värdet av de enskilda faktorerna, säger Mads Jacobsen, CEO i Belvar.

Maribel kommer initialt att ha över 11.500 rum i portföljen i totalt 12 länder. Idag drivs hotellen under varumärkena First Hotels, Moxy och Courtyard by Marriott.

Belvar har på bara några år blivit en betydande europeisk samarbetspartner till världens största hotellkoncern – Marriott. Företaget har tecknat avtal för driften av över 9.000 nya rum på totalt 45 hotell som ska öppnas under de kommande två åren. Då kommer den nya koncernen att vara representerat i 15 länder. Samtidigt kommer omsättningen att stiga från två till fyra miljarder norska kronor, med en klar ambition om fortsatt tillväxt.

– Mads och Rune har gjort ett formidabelt jobb med att bygga upp Belvar till ett av Europas mest spännande och expansiva hotellbolag. Tillsammans har vi god täckningsgrad i Europa, och företaget befinner sig i stark utveckling, menar Asmund Haare.

I Maribel blir Asmund Haare styrelseordförande, medan Mads Jacobsen, Rune Firing och Simen Haare blir styrelsemedlemmar.  Mads Jacobsen blir CEO för både Maribel och Belvar, medan Rune Firing fortsätter som styrelseordförande i Belvar.

Den europeiska hotellbranschen präglas av stora, tunga internationella aktörer. Belvar, som är koncernens operativa bolag, åker upp i översta divisionen inom europeiska hotelloperatörer efter fusionen men kommer att behålla dagens effektiva organisation.

– Belvars organisation är relativt platt, med korta kommunikations- och beslutsvägar. Trots att företaget är ungt och har betydande geografisk bredd upplevs organisationskulturen som tät och solid. Belvar representerar utan tvivel nästa generationens hotelloperatörer och sätter nya normer för verksamhet, företagskultur och innovation, säger Asmund Haare.

Med ökad volym kommer också bättre relevans och attraktion för morgondagens hotellgäster och för portföljutvecklingen.

– Ett av de större motiven bakom fusionen är att öka volymen betydligt. Inte bara kommer vi att förbättra vår konkurrenskraft genom att extrahera stordriftsfördelar, utan volymökningen kommer också att fungera som dörröppnare till nya marknader, både när det gäller slutkunder och tillväxt i antal hotell, fastslår Mads Jacobsen.

Han lägger betonar vidare att detta inte minst kommer att gälla First Hotels.

– Vi vet att de flesta europeiska hotell är kedjeoberoende, en position som blir alltmer krävande till följd av de senaste årens enorma teknologiska utveckling. En av våra styrkor är att vi är varumärkesoberoende, något som medför att vi kan hitta det varumärke som passer bäst för destinationen, produkten och kulturen. Med First Hotels med i teamet har vi ett varumärke som har bevisat sin europeiska potential, med produkter och tjänster som skräddarsys för enskilda hotell oberoende av läge, säger Rune Firing.

Fusionen ska ävenbli positiv för hotellkedjans gäster och anställda.

– Detta avtal ger våra gäster fler First Hotels att välja mellan och större geografisk spridning, men de kommer utöver detta knappt att märka av fusionen. För våra anställda betyder det först och främst nya möjligheter i en ännu större koncern. I fusioner av den här storleken är det naturligt att vi går igenom organisationerna noggrant och att det finns enstaka rockader, men vi vill ta med alla kompetenta kolleger, menar Asmund Haare.

Även Belvar-hotellen kommer att fungera som vanligt. Även om tillväxten för de kommande åren är kraftig håller företaget dörren fortsatt öppen för nya varumärken.

– Vår organisation är stadig och väl rustad för en betydande portföljtillväxt. Även om vi kommer att öppna två hotell i månaden i snitt under de kommande 24 månaderna så välkomnar vi gärna nya varumärken till Belvar och fortsätter kommunikationen med potentiella samarbetspartner framöver, avslutar Rune Firing.

Fler Nyheter från förstasidan

Micasa lägger ut fastigheter till försäljning

Ett stort bostadskvarter på Södermalm finns bland objekten.

Bolmgren lämnar NCC snabbt

Går till en konkurrent som vill utmana inom kommersiella lokaler.

Bildextra: Stadsrum satsar på nytt landmärke

Hotellbyggnad i 16 våningar, flera restauranger – precis vid vattnet.

C&W värvar från CBRE

Rekryterar välkänd medarbetare till transaktionsavdelningen.

Hufvudstaden utreder egen satsning på coworking

”Huvudspåret är att driva själva”, säger vice vd Bo Wikare.

AL öppnar för två vägar kring coworking

Vd Annica Ånäs berättar om bolagets strategi.

Slutsålt i Oscars Bageriet – men lyxiga penthouset kvar

Återstår: Lägenhet om 264 och en takterrass om 121 kvm. Se flera bilder.

Bostadsutvecklaren gör minusresultat på 650 miljoner

Levererar tungt bokslut – och söker bygglov på Irland.

180.000 kvm coworking i Stockholm

Konceptet växer snabbt. JLL jämför med andra europeiska städer.

Myndighet i slutval kring nytt kontor

Kan komma att lämna det centrala innerstadsläget. Beslut nära.

Vasakronan vann dragkamp om myndighet som lämnar

En av åtta myndigheter som utlokaliseras från Stockholm.

Köper central skamfläck

Duo förvärvar fastigheten som ligger nära Centralstationen.

Så vill Stena lyfta Fisksätra

Se flera biler på hur hur miljonprogramsområdet ska få ett lyft.

Lundbergs byggstartar

Nytt kontorshus om 13.500 kvm.

Tillbaka till förstasidan