Finska Motonet vill etablera sig i Sverige genom storsatsning
Detaljhandelskedjan Motonet, som erbjuder produkter och tjänster för bil, hem, trädgård, båt, jakt och friluftsliv, fortsätter sin kraftiga tillväxt och etablerar sig i Sverige. Planen är att öppna tio butiker i Sverige inom två år.
Fakta Motonet:
- Omsättning 390 miljoner euro (2020).
- 1.400 anställda.
- 40 varuhus, varav 39 i Finland och ett i Estland.
- Varuhusen är ca 4.000 kvadratmeter och har i genomsnitt 60 anställda
Vd:n Toni Stigzelius berättar för Fastighetsvärlden att Motonet söker lokaler som är mellan 4.000 och 5.000 kvm stora, primärt längs den svenska öskusten.
– Det är närmare till Finland. Därefter är vi redo för den västra sidan. Men vi utvärderar definitivt alla alternativ och utesluter inga alternativ just nu.
Motonet siktar in sig på städer som har över 75.000 invånare. Lägena man letar efter är nära ledande retailanläggningar, kända varumärken eller nära större vägar. Kedjan vill även få plats med cirka 120 parkeringsplatser utanför sina varuhus.
I Finland är kedjan fastighetsägare vid 70 procent av sina varuhus.
– I Sverige skulle det kunna bli tvärtom. Våra ägare är öppna för att både äga och hyra, säger Toni Stigzelius till Fastighetsvärlden.
Stigzelius nämner orter från Umeå i norr till Linköping i söder, alla nära östkusten, som prioriterade.
Expansionen omfattar näthandel och flera fysiska varuhus, varav det första beräknas öppna i slutet av 2023. Som ett led i expansionen investerar ägarna 70 miljoner euro för att bygga ett av Europas modernaste logistikcenter som kommer att serva hela koncernen.
– Vi satsar stort med kapacitet att öppna minst tio varuhus inom loppet av två år, och vi utmanar därmed flera av de svenska detaljhandelskedjorna. Styrkan i vårt koncept är en ovanligt stor bredd inom respektive produktkategori, där vi erbjuder både egna produkter och välkända varumärken. På det sättet har vi ett unikt erbjudande till de svenska konsumenterna, säger Toni Stigzelius, vd för Motonet, som i tidigare roller har etablerat Stadium och XXL i Finland.
Motonet, som är en del av familjeägda Broman Group, har 39 varuhus och 1.400 anställda i Finland och är en av landets mest snabbväxande detaljhandelskedjor. 2016 tog kedjan steget in på den estniska marknaden och etablerade sitt första varuhus i Tallinn. Nästa steg i bolagets internationella expansion är satsningen på Sverige, där man nu söker efter fastigheter på flera orter och inleder rekryteringen av en landschef.
Motonets koncept är ett varierat produktsortiment i kombination med innovativa tjänster. Kedjan satsar bland annat på att bygga upp servicecenter för bilar i direkt anslutning till varuhusen, för att erbjuda verkstadstjänster, snabbservicestationer och biltvätt som komplement till försäljningen av reservdelar och biltillbehör.
Som ett led i etableringen i Sverige investerar Broman Group cirka 70 miljoner euro för att bygga upp ett av Europas modernaste logistikcenter i Kervo nära Helsingfors. Delar av det nya logistikcentret tas i bruk redan under hösten 2021 och anläggningen öppnar i sin helhet i samband med Motonets lansering i Sverige.