Ett av finländska Motonets varuhus i Finland.

Finska Motonet vill etablera sig i Sverige genom storsatsning

Detaljhandelskedjan Motonet, som erbjuder produkter och tjänster för bil, hem, trädgård, båt, jakt och friluftsliv, fortsätter sin kraftiga tillväxt och etablerar sig i Sverige. Planen är att öppna tio butiker i Sverige inom två år.

Fakta Motonet:

  • Omsättning 390 miljoner euro (2020).
  • 1.400 anställda.
  • 40 varuhus, varav 39 i Finland och ett i Estland.
  • Varuhusen är ca 4.000 kvadratmeter och har i genomsnitt 60 anställda
Visa faktaruta

Vd:n Toni Stigzelius berättar för Fastighetsvärlden att Motonet  söker lokaler som är mellan 4.000 och 5.000 kvm stora, primärt längs den svenska öskusten.

– Det är närmare till Finland. Därefter är vi redo för den västra sidan. Men vi utvärderar definitivt alla alternativ och utesluter inga alternativ just nu.

Motonet siktar in sig på städer som har över 75.000 invånare. Lägena man letar efter är nära ledande retailanläggningar, kända varumärken eller nära större vägar. Kedjan vill även få plats med cirka 120 parkeringsplatser utanför sina varuhus.

I Finland är kedjan fastighetsägare vid 70 procent av sina varuhus.

– I Sverige skulle det kunna bli tvärtom. Våra ägare är öppna för att både äga och hyra, säger Toni Stigzelius till Fastighetsvärlden.

Stigzelius nämner orter från Umeå i norr till Linköping i söder, alla nära östkusten, som prioriterade.

Expansionen omfattar näthandel och flera fysiska varuhus, varav det första beräknas öppna i slutet av 2023. Som ett led i expansionen investerar ägarna 70 miljoner euro för att bygga ett av Europas modernaste logistikcenter som kommer att serva hela koncernen.

– Vi satsar stort med kapacitet att öppna minst tio varuhus inom loppet av två år, och vi utmanar därmed flera av de svenska detaljhandelskedjorna. Styrkan i vårt koncept är en ovanligt stor bredd inom respektive produktkategori, där vi erbjuder både egna produkter och välkända varumärken. På det sättet har vi ett unikt erbjudande till de svenska konsumenterna, säger Toni Stigzelius, vd för Motonet, som i tidigare roller har etablerat Stadium och XXL i Finland.

Motonet, som är en del av familjeägda Broman Group, har 39 varuhus och 1.400 anställda i Finland och är en av landets mest snabbväxande detaljhandelskedjor. 2016 tog kedjan steget in på den estniska marknaden och etablerade sitt första varuhus i Tallinn. Nästa steg i bolagets internationella expansion är satsningen på Sverige, där man nu söker efter fastigheter på flera orter och inleder rekryteringen av en landschef.

Motonets koncept är ett varierat produktsortiment i kombination med innovativa tjänster. Kedjan satsar bland annat på att bygga upp servicecenter för bilar i direkt anslutning till varuhusen, för att erbjuda verkstadstjänster, snabbservicestationer och biltvätt som komplement till försäljningen av reservdelar och biltillbehör.

Som ett led i etableringen i Sverige investerar Broman Group cirka 70 miljoner euro för att bygga upp ett av Europas modernaste logistikcenter i Kervo nära Helsingfors. Delar av det nya logistikcentret tas i bruk redan under hösten 2021 och anläggningen öppnar i sin helhet i samband med Motonets lansering i Sverige.

Toni Stigzelius, vd, Motonet Oy.

Missa inte! Köpcentrum & Butiker 2022

Den 5 oktober är det dags för Fastighetsvärldens heldagsseminarium Köpcentrum & Butiker 2022. Det äger rum på Grand Hotel i Stockholm.

Se fullständigt program och möjlighet till anmälan här.

Fler Nyheter från förstasidan

Realplay

Viktigt med järnkoll på kostnader och skatt

Nytt avsnitt från Realplay visar på stora möjliga kostnadsbesparingar och skattebesparingar i byggprojekt genom bättre framförhållning och kontroll.

Låg bakom miljardköpet från Wallenstam

FV berättar vem som är den hemliga aktören i storaffären.

Trio får bygga 30.000 kvm vid Bromma flygplats

Stort börsbolag utökar till över 80.000 kvm byggmöjligheter.

Corem tappar på inställd obligationsemission

Minuterna efter att Corem meddelat att de ställer in en planerad obligationsemission sjönk B-aktien med 4 procent ned till en ny bottennivå.

Lista: 13 nya restauranger och kaféer till Arlanda

Läs om vilka varumärken som tar plats när Arlanda växer med 11.000 kvm. Se även var den nya ”matverandan” placeras.

Viceroys grundare: SBB ska ner ytterligare 50 procent

Blankningsfirmans grundare i inlägg på Twitter.

CBRE rekryterar ny vd – lång bakgrund i Ryssland

Ny ansvarig i Sverige. Rekryteras från konkurrent.

Redo sälja i Gamla stan

Välkänd fastighet från 1600-talet till salu.

”Avkastningskraven för kontor oförändrade”

Colliers släpper ny rapport. ”Vi ser framför oss att transaktionsaktiviteten tar fart mot slutet av året eller början av nästa år.”

Botrygg inför räntegaranti för bostadsrättsköpare

”Medan många av branschens största aktörer låter föreningarna ta räntesmällen…”

Prisrekord att vänta vid affär nära Stureplan

FV avslöjar att en historisk affär i Gyllene Triangeln kan vänta.

Vill sälja stora delar av centrum

Totalt 12.500 kvm lokaler och bostäder ingår i paketet.

Lekander lämnar SBB-toppen

Krister Karlsson tar över uppgiften.

Karlatornet nu högst i Sverige – Turning torso tvåa

FV har besökt höghuset. 80 procent av lägenheterna är sålda. Se nya bilder.

Tillbaka till förstasidan