Fabege börjat demontera – för 65.000 kvm nytt
Fabege har i Arenastaden påbörjat demontering av fyra fastigheter nära Solna station om totalt 25.000 kvm. Projektet innebär även en stor återbruksinsats. På platsen planerar Fabege för 65.000 kvm kontor samt ett stort antal bostäder.
Arbetet är det första steget i Fabeges utveckling av de aktuella fastigheterna som planerats sedan mer än ett decennium och det är även den sista större fastighetsutveckling som återstår på den västra sidan av spårområdet i Arenastaden.
– Målsättningen är att minst 80 procent av materialen i de befintliga byggnaderna ska återbrukas eller användas som återvunnen råvara i nya material. Demonteringsarbetet kommer vara klart under året, säger Johan Zachrisson, chef affärsutveckling vid Fabege, till Fastighetsvärlden.
Planen är att bland annat 1.200 glaspartier, fasadytskikt, undertak, golv, kök och dörrportaler ska återbrukas.
Fastigheten Kairo 1, som ligger närmast den södra uppgången från pendeltågsstationen, var länge känd för att ha haft Migrationsverket som hyresgäst, men som 2018 flyttade inom Fabeges bestånd till Sundbyberg. Sedan dess har fastigheten delvis stått tom.

I samband med att Ryssland invaderade Ukraina 2022 och den följande flyktingvågen såg Fabege hur Migrationsverket sökte boenden, men eftersom man inte sysslar med boende erbjöd man hjälp med lokaler istället. Migrationsverket tackade för erbjudandet och började återanvända sina tidigare lokaler tillfälligt – vederlagsfritt. Migrationsverket valde sedan att behålla lokalerna längre och då till mer marknadsmässig hyra. Sedan oktober 2024 är fastigheten åter helt tomställd.
Projektet gäller fastigheterna Kairo 1 samt Farao 15, 16 och 17 där det idag finns byggnader som ska demonteras. Plus fastigheten Farao 14 som idag är en stor parkeringsyta efter att den tidigare byggnaden rivits för flera år sedan.
Fabege planerar att uppföra ett kontorshus om 38.000 kvm lokaler vid platsen för Kairo och ett om 27.000 kvm bredvid.
Dessutom planeras det för cirka 185 lägenheter på Farao 15, och ytterligare cirka 500 lägenheter på Farao 14 och Uarda 4, som sannolikt kommer att utvecklas av Fabege genom dotterbolaget Birger Bostad.
– Målet är att delar ska kunna vara färdigutvecklat när tunnelbanan kommer till Arenastaden. Stationsuppgången vid Dalvägen är precis mittemot från Kairo, så sett utifrån kollektivtrafiken blir det Arenastadens bästa läge, med närhet även till pendeltåg och tvärbana, säger Johan Zachrisson.
– Det mest troliga är att vi börjar bygga fastigheten som ligger närmast pendeltågsstationen och invid den blivande tunnelbanestationen. Det är även den fastighet som är först ut när det gäller demonteringen. Men intresset och marknaden kommer att avgöra vilken som byggs först.
Tunnelbanestationen Arenastaden får två uppgångar, en vid Dalvägen och en vid Hagalundsgatan, på andra sidan Frösundaleden där det främst finns äldre bostadshus.
Fabege har ännu inget investeringsbeslut på att börja bygga de båda kontorshusen, men Zachrisson utesluter inte att bolaget kan komma att påbörja grundläggningsarbeten och färdigställa bottenplanen, på samma sätt som bolaget gjort vid Haga Norra och som Skanska gjort på andra sidan spårområdet.










