Johan Zachrisson och fastigheten Kairo 1 vid Solna station i Arenastaden.

Fabege börjat demontera – för 65.000 kvm nytt

Fabege har i Arenastaden påbörjat demontering av fyra fastigheter nära Solna station om totalt 25.000 kvm. Projektet innebär även en stor återbruksinsats. På platsen planerar Fabege för 65.000 kvm kontor samt ett stort antal bostäder.

Annons

Arbetet är det första steget i Fabeges utveckling av de aktuella fastigheterna som planerats sedan mer än ett decennium och det är även den sista större fastighetsutveckling som återstår på den västra sidan av spårområdet i Arenastaden.

– Målsättningen är att minst 80 procent av materialen i de befintliga byggnaderna ska återbrukas eller användas som återvunnen råvara i nya material. Demonteringsarbetet kommer vara klart under året, säger Johan Zachrisson, chef affärsutveckling vid Fabege, till Fastighetsvärlden.

Planen är att bland annat 1.200 glaspartier, fasadytskikt, undertak, golv, kök och dörrportaler ska återbrukas.

Fastigheten Kairo 1, som ligger närmast den södra uppgången från pendeltågsstationen, var länge känd för att ha haft Migrationsverket som hyresgäst, men som 2018 flyttade inom Fabeges bestånd till Sundbyberg. Sedan dess har fastigheten delvis stått tom.

Demontering på fastigheten Kairo 1 har inletts. Här fanns länge Migrationsverket som stor hyresgäst. Foto: Fastighetsvärlden

I samband med att Ryssland invaderade Ukraina 2022 och den följande flyktingvågen såg Fabege hur Migrationsverket sökte boenden, men eftersom man inte sysslar med boende erbjöd man hjälp med lokaler istället. Migrationsverket tackade för erbjudandet och började återanvända sina tidigare lokaler tillfälligt – vederlagsfritt. Migrationsverket valde sedan att behålla lokalerna längre och då till mer marknadsmässig hyra. Sedan oktober 2024 är fastigheten åter helt tomställd.

Projektet gäller fastigheterna Kairo 1 samt Farao 15, 16 och 17 där det idag finns byggnader som ska demonteras. Plus fastigheten Farao 14 som idag är en stor parkeringsyta efter att den tidigare byggnaden rivits för flera år sedan.

Fabege planerar att uppföra ett kontorshus om 38.000 kvm lokaler vid platsen för Kairo och ett om 27.000 kvm bredvid.

Dessutom planeras det för cirka 185 lägenheter på Farao 15, och ytterligare cirka 500 lägenheter på Farao 14 och Uarda 4, som sannolikt kommer att utvecklas av Fabege genom dotterbolaget Birger Bostad.

– Målet är att delar ska kunna vara färdigutvecklat när tunnelbanan kommer till Arenastaden. Stationsuppgången vid Dalvägen är precis mittemot från Kairo, så sett utifrån kollektivtrafiken blir det Arenastadens bästa läge, med närhet även till pendeltåg och tvärbana, säger Johan Zachrisson.

– Det mest troliga är att vi börjar bygga fastigheten som ligger närmast pendeltågsstationen och invid den blivande tunnelbanestationen. Det är även den fastighet som är först ut när det gäller demonteringen. Men intresset och marknaden kommer att avgöra vilken som byggs först.

Tunnelbanestationen Arenastaden får två uppgångar, en vid Dalvägen och en vid Hagalundsgatan, på andra sidan Frösundaleden där det främst finns äldre bostadshus.

Fabege har ännu inget investeringsbeslut på att börja bygga de båda kontorshusen, men Zachrisson utesluter inte att bolaget kan komma att påbörja grundläggningsarbeten och färdigställa bottenplanen, på samma sätt som bolaget gjort vid Haga Norra och som Skanska gjort på andra sidan spårområdet.

Så här ska det se ut framöver. Tunnelbanestationen vid Dalvägen syns till höger.
Så här kommer hela Arenastaden att se ut när området är färdigutvecklat.
Detta är vad besökare till Arenastaden, som kommer från Frösundaleden, möts av idag. Foto: Fastighetsvärlden
Så här blir den nya trafiklösningen från Solna station, där biltrafiken leds in direkt längs spårområdet och gående hänvisas i tunnel till Dalvägen.
Fastigheterna Farao och Kairo, sett från Dalvägen.
Tunnelbanestationen är under byggnation. Den ska vara klar 2028 och blir en del av en ny grön linje från Odenplan. Foto: Fastighetsvärlden
De aktuella kvarteren. Bild: Fabege
Fastigheterna Farao har en något märklig konstruktion, med parkering på taket på låghusdelarna. Foto: Fastighetsvärlden
Fabege informerar om vad som händer med fastigheterna. Foto: Fastighetsvärlden.
Den stora parkeringsplatsen mellan Dalvägen och SEB:s stora kontor, som tidigare innehöll slitna kontorshus, ska framöver bebyggas med bostadshus. Foto: Fastighetsvärlden
Besökare till Arenastaden kommer om några år möte några nya kvarter. Foto: Fastighetsvärlden

Missa inte! Fastighetsdagen Stockholm

Den 20 maj är det dags för Fastighetsvärldens heldagsseminarium Fastighetsdagen Stockholm. Seminariet äger rum på Grand Hôtel, Stockholm.

Se fullständigt program och möjlighet till anmälan här.

Annons

Fler Nyheter från förstasidan

Balder tänker om kring Greta och Garbo

Nystart för intressant projekt i utmärkt läge.

Fastighetsägare motsätter sig Convendums skulduppgörelse

”Hittills den enda som har uttryckt sig negativt till vårt förslag till skulduppgörelse.”

Vill höja hyran med 17 procent – ”Inte Monaco”

Lämnat förhandlingsbordet.

Var 15:e lägenhet till en behovskö – medverkar i SVT

En strukturell hemlöshet breder ut sig, stora fastighetsägare medverkar i TV-program om lösningar.

Klart: Sätra Centrum sålt på auktion

Stockholms stad ville köpa – men vann inte budgivningen. Så högt blev slutpriset.

Ska sälja bostäder för 2,6 miljarder

En första affär om nära miljarden är redan avtalad. Optimerar resten av portföljen inför fortsatt försäljning.

Handelsjätte i ny satsning

Tio våningar inom ett annat segment. Se flera bilder.

Hyr ut nästan 1.000 kvm i Gamla stan till mediehus

Förutom kontor öppnar mediehuset två restauranger, kafé och tre barer.

Bar Charles, Strand Hotel. Kasai Group.

Utmanar med ny takbar i city

Restauranggrupp tar över restauranger och barer på anrikt hotell.

Henrik Bastman ny vd

Har tidigare haft flera toppjobb.

Hon blir ny vd på Mimer

Har tidigare haft toppjobb vid ett flertal bolag.

”Dags att fylla kontoren”

Stor mötesplats där flera ledande experter deltar.

Smider plan på höghus om 36 våningar

Ska stegvis smalnas av mot himmelen i syfte att ge ett slankare intryck.

Tillbaka till förstasidan