Espresso House spänner musklerna

Annons

Espresso House

  • Minsta enhet 15 kvm Göteborg
  • Största ca 450 kvm Konserthuset Stockholm
  • Espresso House öppnade i Lund 1996

FV listar nedan fyra av Espresso House konkurrenter i Sverige:

  • Robert’s Coffee: 7 enheter (varav 3 i Stockholms innerstad). Den finländska kaffekedjan öppnade sin första enhet 1992 i Söderhallarna i Stockholm.
  • Coffeehouse by George: 30 enheter. Den första öppnade 1997 i Passagen, Stockholm.
  • Wayne’s Coffee: 89 enheter (varav 19 i Stockholms innerstad). Den första öppnade 1994, i Stockholm.
  • Starbucks: 8 enheter (varav 3 i Stockholms innerstad).
Visa faktaruta

25 enheter ska öppnas i år – Flaggskeppsbutik i Malmö. När både Starbucks och Dunkin’ Donuts nu är inne på svensk mark ökar marknadsledande Espresso House takten.

Magnus Carlsson, etableringschef på Espresso House, känner respekt för de amerikanska varumärkena men är trygg med den produkt Espresso House erbjuder. Han känner sig säker med företagets goda marknadspenetration på 160 enheter i Sverige.

­– Vi har en kraftfull tillväxt och tar nu lite hårdare tag och kommer gå från att öppna 20 enheter per år de senaste fem åren, till att öppna närmare 25 enheter 2015, säger Magnus Carlsson till Fastighetsvärlden.

Till våren kommer den svenska kaffekedjan att satsa i Norrland.

– Det har gått bra i de stora regionstäderna och vi har haft stor framgång i Sundsvall och Skellefteå. Vi öppnar under våren två enheter i Umeå och två i Luleå. Allt är tecknat och klart. Det händer mycket nu!

Backen lockar

I juni får även Östersund sin första enhet. Den närliggande skidorten Åre får dock vänta. Men på Magnus Carlsson låter det som att det inte bör dröja så lång tid. Han har varit och tittat på lokaler både vid stationen och torget. Han poängterar dock svårigheterna med en stad som har så kraftfulla säsonger men ser också potentialer.

Varför inte i skidbacken?

– Dyker möjligheten upp så kommer vi att ta ställning. Allt handlar om läge och vi har ett flexibelt koncept, berättar Magnus Carlsson.

Trendiga ytor

Just nu bygger Espresso House för fullt i Malmö. Om några månader öppnar en 300 kvm stor flaggskeppsbutik vid Stortorget där Pandox är hyresvärd. Espresso House går generellt mot fler sittplatser på större ytor, som enligt Magnus Carlsson är en trend. Och medan köpcentrum och gallerior ökar i antal i Sverige, och storleken på dessa, hänger Espresso House med.

– Vi vill finnas i alla köpcentrum med stark köpkraft. Fokus ligger på både köpcentrum och citylägen, säger Magnus Carlsson till Fastighetsvärlden.

De traditionella konditorierna som ofta lockar pensionärer ser han inte som ett hot.

– Konditorier är ett bra komplement till oss. I ett köpcentrum behövs både konditorier och kaffe-kedjor så att man plockar olika målgrupper.

Nordisk expansion

Espresso House är intresserade av städer där de inte redan finns och kommuner på 30.000-50.000 invånare lockar. Men fortfarande beror läget på antal förbipasserande.

– Det går bra för våra stora enheter men även för våra små som till exempel i stationsbyggnader och där människor befinner sig för att resa iväg.

För tillfället finns det cirka 15 enheter i Norge. Under året kommer även Finland få ta del av svenskt kaffe.

– Vi kommer att påbörja en expansion i Helsingforsområdet och sätta upp vår första enhet under 2015. Landet konsumerar mycket kaffe men med Robert’s Coffee som primär konkurrent ser vi att det finns en stor potential för oss, säger Magnus Carlsson till Fastighetsvärlden.

Om två år tror Magnus Carlsson att Espresso House kommer ha över 200 enheter i Sverige. Och han vet var drömläget är.

– Arlanda! Vi finns på både Landvetter och Sturup och vi hoppas att den här luckan är fylld inom två år.

 Fastighetsvärlden Idag 2015-03-04

Fler Nyheter från förstasidan

Nytt Areim-jv köper hela 450.000 kvm logistik

Läs om strategin framåt.

K-Fastigheter i mål med dansk miljardförsäljning

Genomför affär för 1,1 miljarder kronor.

Kuylenstiernas misstänkta utpressare gripna

En känd kvinnlig brottsling och en advokat har gripits.

Ledande konsult lämnar – startar eget bolag

Konsultfirman tappar ytterligare en senior medarbetare.

Fabege hyr ut 4.300 kvm

Hyreskontrakt på tio år tecknat med företag bakom internationellt kända varumärken.

Stor investering vid Karlaplan – 15-årigt kontrakt

Fv berättar om investeringen och projektet.

Bilder: Så kan nya Centralstaden förändras

Totalkostnaden bedöms till hela 25 miljarder kronor. Läs senaste nytt kring projektet som förändrar centrala Stockholm. Se även en ny video.

SLP förvärvar för 270 mkr

Köper logistikfastighet med förädlingspotential.

The Body Shop i likvidation

Svenska bolaget lägger ner efter extrainsatt bolagsstämma.

Johan Skoglund: ”På väg att förbättras”

86:e och sista delårsrapporten som JM-vd.

Krönika

Utsmyckning är ett smart, värdehöjande grepp i stadskärnan

Monica Bruvik skriver FV-krönika.

Kontrollbalansräkning träffar Oscar Properties hårt

Likvidation av bolaget kan bli nästa steg.

Räknar med att sälja för mer än 30 miljarder

FV berättar hur planerna ser ut.

Välkänd arkitektfirma i konkurs

”En direkt konsekvens av vad som händer i branschen.”

Tillbaka till förstasidan