Svampen och Slottet är kända landmärken. Nu kompletteras Örebros skyline med en drygt 50 meter hög vattentank åt Eon vid Åbyverken. Det är Gatun som ritat.
”Nu har bygglovet beviljats för det drygt 50 meter höga bygget, som blir ett tydligt inslag i stadens siluett och ett viktigt steg mot ett mer hållbart fjärrvärmesystem”, skriver Gatun arkitekter i ett pressmeddelande.
Tornet är en ackumulatortank för lagring av överskottsvärme från fjärrvärmeproduktionen.
Anläggningen ska stå klar under 2026, ett år tidigare än ursprungliga prognoser.
Den 4 september arrangerar Fastighetsvärlden det årliga och populära heldagsseminariet Fastighetsdagen Örebro. Hela programmet och möjlighet till anmälan finns här.





















