E-handeln ökade från låga fjolårsnivåer i februari

Svensk Handels E-handelsindikator för februari månad visar att e-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer, steg med 4 procent jämfört med samma månad föregående år och med 5 procent om e-handeln från utlandet också inkluderas.

Februari är vanligen en av de sämre försäljningsmånaderna i e-handeln och en relativt svag jämförelsemånad från fjolåret förklarar delvis ökningen. E-handelskonsumenternas genomsnittliga inköpsbelopp var i princip oförändrat jämfört med februari 2022 medan andelen som e-handlade ökade något. E-handelsindikatorn är inte inflationsjusterad och e-handels-försäljningen sett till volym minskade därmed sannolikt något jämfört med förra året.

– Tyvärr ser vi inga tecken på en närstående vändning för e-handeln, till exempel visar Handelsbarometern för februari att e-handelsföretagens framtidsförväntningar fortsatt är på rekordlåg nivå. E-handeln pressas av köpsvaga konsumenter som dragit åt svångremmen, vilket kraftigt påverkar framför allt varukategorier med mer kapitalintensiva produkter som möbler, inredning och hemelektronik, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

E-handeln av kläder och skor samt skönhets- och hälsoprodukter har startat året starkast sett till varukategorier och förklarar en stor del av den positiva omsättningstillväxten i e-handeln som helhet februari. En högre andel av e-handelskonsumenterna handlade i dessa varukategorier än i februari 2022 och till ett betydlig högre belopp. Sannolikt är stora utförsäljningskampanjer under inledningen av året en bärande förklaring till den jämförelsevis starka utvecklingen för kläder och skor.

– Även om det är tufft för e-handeln finns det aktörer som går riktigt bra. Den gemensamma nämnaren för dessa är att de länge haft fokus på att leverera lönsamhet, har kontroll på sitt kassaflöde och är närmast besatta av sina kunder och att leverera en kundupplevelse utöver det vanliga, säger Per Ljungberg.

Fler Nyheter från förstasidan

Värdet på Turning Torso ner

Läs om värdeutvecklingen för Sveriges näst högsta byggnad.

Balders plan på 230.000 kvm

Vill skapa framtidens logistiklösningar.

Uppgift: Här öppnar Apple nummer fyra i Sverige

Efter fiaskot vid Kungsträdgården kan det bli en andra butik i 08-området.

CBRE IM utvecklar logistik om 46.000 kvm

Förvärvar mark utanför Helsingborg och bygger logistik på spekulation.

Coor hyr 4.500 kvm av Fabege vid Haga Norra

Fabeges projekt uthyrt till två tredjedelar.

Kontor i ett klot

CA Fastigheter projekterar för hotell och kontor i två gamla gasklockor.

Perfekt storm stoppar bostadsbyggen

Tvärnit på alla sätt. Men det finns sätt att få igång bostadsmarknaden. En expert på Tango ser fler möjlig­heter, men ...

Älvstrandens vd sparkad

Får gå efter extrainkallat styrelsemöte där kritisk rapport var underlag.

Slår till med köp på hela 5 mdr

Oväntad säljare till eftertraktade fastigheter.

Nystart för Obos landmärke – fyra team tävlar

Läs om de nya planerna för höghuset och vilka som fått i uppdrag att rita. Flera världsberömda arkitektfirmor anlitade.

Catella förvärvar majoritet i franska Aquila

Med förvärvet utökar bolaget sin verksamhet inom asset management och fondförvaltning.

Topplista

Största affärerna 2023

De största transaktionerna på fastighetsmarknaden rangordnas.

Bildextra: Gasklocka 2 blir till Gasometer

Stockholms stads och Pophouse nya kulturmötesplats har döpts.

Tillbaka till förstasidan