E-handeln ökade från låga fjolårsnivåer i februari

Svensk Handels E-handelsindikator för februari månad visar att e-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer, steg med 4 procent jämfört med samma månad föregående år och med 5 procent om e-handeln från utlandet också inkluderas.

Annons

Februari är vanligen en av de sämre försäljningsmånaderna i e-handeln och en relativt svag jämförelsemånad från fjolåret förklarar delvis ökningen. E-handelskonsumenternas genomsnittliga inköpsbelopp var i princip oförändrat jämfört med februari 2022 medan andelen som e-handlade ökade något. E-handelsindikatorn är inte inflationsjusterad och e-handels-försäljningen sett till volym minskade därmed sannolikt något jämfört med förra året.

– Tyvärr ser vi inga tecken på en närstående vändning för e-handeln, till exempel visar Handelsbarometern för februari att e-handelsföretagens framtidsförväntningar fortsatt är på rekordlåg nivå. E-handeln pressas av köpsvaga konsumenter som dragit åt svångremmen, vilket kraftigt påverkar framför allt varukategorier med mer kapitalintensiva produkter som möbler, inredning och hemelektronik, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

E-handeln av kläder och skor samt skönhets- och hälsoprodukter har startat året starkast sett till varukategorier och förklarar en stor del av den positiva omsättningstillväxten i e-handeln som helhet februari. En högre andel av e-handelskonsumenterna handlade i dessa varukategorier än i februari 2022 och till ett betydlig högre belopp. Sannolikt är stora utförsäljningskampanjer under inledningen av året en bärande förklaring till den jämförelsevis starka utvecklingen för kläder och skor.

– Även om det är tufft för e-handeln finns det aktörer som går riktigt bra. Den gemensamma nämnaren för dessa är att de länge haft fokus på att leverera lönsamhet, har kontroll på sitt kassaflöde och är närmast besatta av sina kunder och att leverera en kundupplevelse utöver det vanliga, säger Per Ljungberg.

Annons

Fler Nyheter från förstasidan

Grönt ljus för Qarlbos nya Hasselbacken

Två nya huskroppar ska byggas invid huvudbyggnaden. FV berättar hur det nya förslaget ser ut – en halvering.

Tingsvalvet köper för 200 mkr

Direktavkastningen uppgår till knappt 7,5 procent. Fullt uthyrd efter padelkonkurs.

Västerås glöder med miljardprojekt

Allt fler investerare flockas kring orten i sina framtidsspaningar.

Björn Lindblad, vd Mio

Mio vill öppna 3 butiker i Stockholm

Letar flera butikslägen i centrala Stockholm. Vill även bli större fastighetsägare.

Se video: ETC Byggs Johan Jenny Ehrenberg

Från Fastighetsvärldens seminarium Bostadsdagen 2025. Exklusiv för prenumeranter av nyhetsbrevet Fastighetsvärlden Idag.

Utvecklar med ett stadigt öga på historien

FV Fokus. FV frågar ut AIX Arkitekters vd Erik Torvén.  Betydelsen av se bakåt för att hitta rätt väg fram. Ökad efterfrågan på estetisk höjd. Expansionsplaner.

Bygger stort på spekulation – efter förödande brand

Tar plats i snabbväxande område. Ökar ytan med 30 procent.

Kluvet när det gäller kontorens uthyrning

Så ser investerarna på möjligheterna att hyra ut kontor, butiker och logistik framöver.

Rekryteras för att leda stort arbete i Hagastaden

Målet är att bygga minst 3.000 bostäder och 150.000 kvadratmeter kommersiella lokaler.

Krönika

Släpp sargen!

Dag Klerfelt om bostadsmarknaden och konkreta åtgärder för att åstadkomma balans på kort tid.

Skandalomsusad fastighet säljs av ökänd entreprenör

FV berättar om den nya ägaren och om köparens planer för fastigheten.

Unikt mål om tomträtt i Högsta Domstolen

Kan ge chockeffekter för delar av fastighetsmarknaden.

Storbolag kan flytta – jakt på 15.000 kvm kontor

FV berättar vilka delmarknader i Stockholmsområdet som bolag kan tänka sig flytta till.

Här öppnar nästa Ikea

Omöjlig återkomst för Åhléns varuhus.

Tillbaka till förstasidan