DTZ vann i kampen om varumärket
Satsar på direktanställningar framför samarbeten. När DTZ i december förvärvades av australiska UGL uppstod ett stort frågetecken kring det framtida varumärket. UGL hade fram tills dess alltid bytt namn på förvärvade verksamheter och incorporerat dessa under UGL Services. Många trodde att det skulle bli så nu också och att DTZs identitet skulle suddas ut av det mer facilities managementinriktade UGL.cMen UGL har beslutat sig för att samtliga fastighetstjänster i fortsättningen ska erbjudas under namnet DTZ, ”a UGL company”.
Den senaste tiden har Newsec tagit över två samarbetsavtal som DTZ haft avseende mäkleri av fastigheter vilket inneburit at omkring 20-25 personer lämnat. DTZ Swedens VD, Agneta Jakobsson, säger att den förändringen låg rätt bra i tiden med tanke på den utveckling företaget nu genomgår.
– DTZ vill gärna ha direktanställd personal och får nu möjligheten att bygga om delsegmentet försäljning av mindre bostads- och näringlivsfastigheter enligt det koncept och med den nya standard som vi etablerat inom Capital Marketstjänster.
Enligt Jakobsson avser man att anställa ett antal mäklare i Göteborg.
Fastighetsvärlden Idag 2012-09-05