Drömmen om Carnaby Street i city
Gamla Brogatan bedöms kunna bli Stockholms svar på Carnaby Street i London. Nu har en fastighetsägargrupp bildats med målet att skapa en riktigt charmig gata.
(texten är ursprungligen publicerad i magasinet Fastighetsvärlden nr 7/8 som innehåller temat Arkitektur & stadsutveckling)
Nu har sju fastighetsägare längs den 250 meter långa gatan, tillsammans med City i Samverkan och Stockholms stad, bildat en fastighetsägargrupp för att ta ett gemensamt grepp om gågatan. Och visst, läget har potential med allt folkliv som finns i ena änden på Drottninggatan, mot Hötorget, och även i den andra änden på Vasagatan där Centralstationen och Arlanda Express finns inom ett stenkasts avstånd.
De fastighetsägare som ingår är Axfast, Folksam, Familjebostäder, Skandia Fastigheter, AFA Fastigheter, Atrium Ljungberg och Fabege.
– Ägarna hade kommit en bra bit på vägen redan innan gruppen bildades. Det finns i dag ett flertal butiker som passar riktigt bra in i det koncept som ägarna ser framför sig och det är ytterligare några som inom kort flyttar in, säger Gunilla Sunnros vid City i Samverkan som håller i gruppen.
Gruppen har hittat inspiration i bland annat Köpenhamn och Berlin men även på till exempel Swedenborgsgatan på Södermalm i Stockholm. Målet är att i framtiden erbjuda besökare en gata som är ”en personlig, inbjudande och händelserik gata med genuina och småskaliga koncept”.
Att även lika långa Carnaby Street i Soho i centrala London är en förebild är inget som gruppen gör en större hemlighet av.
– Där råder det en stor kreativitet kring grönska. Det jobbas med olikheter och likheter. Vid Carnaby Street är man även väldigt duktiga på att driva egna engagemang, konstaterar Gunilla Sunnros.
Målgruppen är medvetna konsumenter som söker något unikt och som kan tänka sig att komma tillbaka.
När Citybanan invigdes den 10 juli hamnade en av tre uppgångar för station Stockholm City vid Vasaplan, mellan Bishop’s Arms och Max. Fastighetsägarna hoppas att de pendlare som jobbar i området mot Hötorget och Stureplan ska ha Gamla Brogatan som den självklara promenadsträckan.
– Det är längs Gamla Brogatan som flödet kan komma vidare in i city. Potentialen är stor och det är därför som vi vill utveckla gatan, säger Tomas Henningson, fastighetschef vid Axfast, till Fastighetsvärlden.
Man vill även på ett bättre sätt attrahera alla flanörer som kommer från Hötorget och de som går på Drottninggatan.
Axfast har sedan förvärvet av hela kvarteret Byggmästaren hösten 2012 först öppnat upp de tidigare slutna gatulokalerna mot Kungsgatan. Nu är man i slutstadiet i arbetet med butikslokalerna vid Gamla Brogatan. Axfast har lyckats locka flera attraktiva varumärken som Grandpa och Volt. Snart öppnar även Dr Denim. Totalt handlar det om sju lokaler. Nyligen har Axfast även tecknat ett hyreskontrakt med stjärnkrogen Frantzén som öppnar i närheten i slutet av augusti. Sedan tidigare finns en ingång till populära Vetekatten från Gamla Brogatan och ett nytt Scandichotell.
Mittemot jobbar kommunala Familjebostäder med att lyfta butiksinnehållet i sin stora fastighet Lammet 16. Bolaget har anlitat Mind Retail, som även hjälpt Axfast, i det arbetet. Bland annat har butiken Red Wings öppnat.
Folksam är en annan fastighetsägare på gatan med både kontors- och butikshyresgäster som till exempel Northvolt och Villervalla i fastigheten Skotten 8.
– Vi ser att man kan göra mycket för att fortsätta utveckla gatan och verkligen göra den mer levande. Inte minst nu när Citybanan öppnat, säger Malin Lövemark, asset manager på Folksam.
Fastighetsvärlden kan konstatera att två fastighetsägare som äger hus längs gatan saknas som medlemmar i gruppen. Varken Rodret, som äger en av de viktiga fastigheterna vid hörnet med Drottninggatan, eller tyska Triuva som under sommaren köpt fastigheten Lammet 18 är ännu inte medlemmar. I den sistnämnda fastigheten finns en utmaning i det stora lastfaret på Korgmakargränd.
– Vi jobbar med att få med alla, säger Gunilla Sunnros.
Gruppen öppnar för att ta ett ansvar för drift och underhållsbudet av gatan. Under sommaren 2017 har sex palmträd placerats ut och man jobbar på hur gatan ska erbjuda grönska även långsiktigt. Man diskuterar även att sätta upp en mer varm belysning. Gruppen diskuterar även till exempel att hitta en unik stenbeläggning och även lägga värme under, vilket är en förutsättning för att kunna välja ett underlag som till exempel inte behöver tåla snöröjning.
Bland det viktigaste för att lyckas göra gatan till ett stockholmskt svar på Carnaby Street är att entréerna från de flödestäta Drottninggatan och Vasagatan blir framgångsrika. De första meterna är avgörande.
– Vi ser över flera olika alternativ gällande entréerna. Det behöver ändras.
Flera av fastighetsägarna lyfter fram en bågformad skylt, precis som vid Carnaby.
Det ska även bli ett flertal evenemang längs gatan.
Fastighetsvärlden har kontaktat tre kreatörer inom stadsutveckling för att höra hur de vill utveckla Gamla Brogatan. Läs deras svar om allt från Strindberg till blåa fasader här.