Flygbolaget BRA lämnar Bromma flygplats. Foto: BRA

Dråpslag mot Bromma flygplats – tappar stor kund

När flygbolaget BRA flyttar till Arlanda står Bromma flygplats snart tom. Det kan innebära en tidigare nedläggning av flygplatsen än planerat. Flera fastighetsägare i närheten blir i så fall vinnare.

Annons

En nedlagd flygplats skulle kunna resultera i 20.000–40.000 bostäder, enligt olika utredningar de senaste decennierna.

Det händer även mycket i närområdet redan idag. NCC har sluthört projektet Hangar 5, Svenska Handelsfastigheter förvärvade nyligen stora Bromma Blocks och vill bygga ut med annat än handel. Den stora Prippstomten ska utvecklas. I den direkta närheten har Fastpartner, Hemsö, Maxera, Åke Sundvall, Sveafastigheter, Skanska och Sagax och några andra bolag har stora planer för området Riksby som ligger bredvid flygplatsen. Balder har stora bostadsplaner vid Solvallastaden som ligger nära.

De tidigare politiska bråken kring Bromma flygplats, fortsättning, nedläggning eller omställning till fossilfritt flyg kan få sin lösning av sig självt – om det inte finns några flygbolag som flyger därifrån.

Flygbolaget BRA kommer att bli underleverantör till SAS och börja flyga från Arlanda i stället för Bromma Flygplats från början av 2025. Detta innebär att Bromma flygplats snart kommer att stå tom och att det kan komma att snabba på nedläggningen av flygplatsen, skriver Dagens industri.

Samarbetet med konkurrenten SAS grundar sig i den svaga utvecklingen för svenskt inrikesflyg och att BRA under en längre tid haft lönsamhetsproblem.

– Vi satsar nu på det affärsben som har bäst marknadsmässiga förutsättningar. Vårt fokus just nu är att flyga våra kunder som vanligt ända fram till årsskiftet. Från och med nästa år kommer vi att flyga resenärer, men inte själva sälja biljetterna, säger Ulrika Matsgård, vd BRA i en kommentar.

I februari i år meddelade Stockholm stad att de säger upp avtalet med Bromma flygplats som gäller fram till 2038.

I diverse utredningar har uppgifter om I den uppgav tjänstemännen i Stockholms stad att det går att bygga 30.000–38.000 nya bostäder på den aktuella marken bedömts som möjligt. Andra har talat om 20.000–25.000 bostäder. Den tidigare utredaren Anders Sundström nämnde 30.000 bostäder.

Till vänster syns Bromma flygplats. I mitten syns NCC:s fastighet Hangar 5 – som varit till salu. Foto: Per-Erik Adamsson

Fler Nyheter från förstasidan

Heta tipsen: Hit kan Ericsson flytta

Här är de två hetaste alternativen till var Ericsson kan komma att hamna om bolaget väljer att flytta. Ett fastighetsbolag kan bli jättevinnare. Läs motiveringarna.

”Det kan vara dödsstöten för Kista – kanske behövs”

Flera experter om vad som måste ske nu. Tveksamma till att Ericsson genomför flytt. Press på trio att agera.

Stort intresse för 60-talsbyggnad på Södermalm

Renovering i full gång. ”Nu ska vi blåsa liv i den här fastigheten.”

Unika draget – Krislådor till alla hyresgäster

”Vår förhoppning är att fler fastighetsbolag hänger på initiativet.”

Försiktig optimism inför Expo Real

På måndag är det dags för årets största fastighetsmässa – så är förväntningarna.

Strandat i Stockholm

”Det är minst sagt ett anmärkningsvärt agerande”.

Köper ur konkursat OP-bolag

”Nu har det hänt något. Kunderna har återvänt och det råder full kommers på området”.

Video: Panel – Tuff konkurrens om livsmedel

Livsmedelsgiganterna i panel. Exklusivt för prenumeranter av nyhetsbrevet Fastighetsvärlden Idag.

Lyckas hålla planen trots konkurs

Projekt om 20.000 kvm. Planerad öppning 2025.

Krönika

Cityutveckling kan lyfta en hel stad

Monica Bruvik om vad Stockholm kan lära av den innovativa konst- och kulturstaden Borås.

Populär skola: Vatten och väsentlighetsanalys

Del fem av sju. En trio KTH-experter guidar fastighetsaktörer kring vad alla måste känna till.

Vasakronan rekryterar från Magnolia

Rekryterar transaktionschef. Efterträder Rebecka Hermansson.

Tillbaka till förstasidan