Diös höjdarpunkt under Almedalen

Diös smällde av en riktigt tung paneldebatt på måndagen under Almedalsveckan. Det norrländska företaget är ledande fastighetsägare i nästan ett tiotal städer och arrangerade en programpunkt med rubriken ”Framtidens attraktiva städer”.

Annons

Den som tog till orda först var den norske hotellkungen Petter Stordalen som inledde med att berätta hur hans bolag utvecklat två hotell vid Brunkebergstorg.

– Det vi kan göra i Stockholm och Visby kan vi göra i alla städer. Man måste ha bra visioner. Vi måste skapa mötesplatser och vi måste lära oss att älska byggkranar, sa Stordalen inför den fullknökade lokalen i Vinterträdgården på Clarion Wisby Hotel.

Han fortsatte att tala optimistiskt om Sverige.

– Det kommer att hända mer i Sverige än i Finland, Danmark och Norge tillsammans den kommande fem åren.

Caroline Berg, ordförande Axel Johnson AB, konstaterade att fortsatta förändringar är att vänta inom handeln och att stadskärnorna åter kan bli vinnare. Hon berättade att koncernen gått från noll procent till 20 procent e-handel på kort tid, men att det inte behöver innebära ett fortsatt hot mot stadskärnorna.

– Man kommer framöver inte ha samma lust att åka till handelsplatserna, men det kommer att finnas ett sug efter stadskärnorna. Det handlar om att vi ska erbjuder tjänster och service. Det finns även en mottrend till det digitala i form av upplevelser.

Hon avslutade sin inledning med att tro att allt fler kommer att återgå till att äta mer av det lokala.

Per Schlingmann, författare och rådgivare, hakade på.

– Det handlar om att skapa platser där människor vill vara. Vi vill ha närheten, plus även lite inslag av landsbygd och hantverk. Vi tar tillbaka bagerier, bryggerier, destillerier.

– Det har tidigare handlat om enskilda fastigheter för att skapa attraktion, men det handlar nu om områden. En plats måste aspirera på något, den får aldrig stelna. De framgångsrika städerna är de som har många inflyttade. Då kommer en annan öppenhet.

Henrik Lundmark, fastighetschef, Diös:

– Det svåra är att ändra de strukturer som finns. Vi måste komma närmare hyresgästerna så vi kan regissera vad som händer och få den mix som eftersträvas. Staden är en scen. Man kan inte bara hyra ut en butik. Man måste bygga en story, och det är en utmaning.

Caroline Berg passade även på att kommentera hyresnivåerna – som varit ett hett ämne hos flera kedjor den senaste tiden.

– Hyrorna måste ner. Det är otroligt viktigt för framtiden. Men det handlar inte bara om hyrorna, utan även om möjlighet till en flexibilitet. Alla måste kroka arm.

Som andra halvlek i debatten medverkade Berit Behring, Country Manager, Danske Bank Sweden, Anna Wikland Country Director Sweden, Google och Knut Rost, vd, Diös.

Diös programpunkt kan beskrivas som en av de allra hetaste under hela Almedalsveckan. Den som lyckades få ihop det starka startfältet var Diös kommunikationschef Mia Forsgren.

– Vi jobbar hårt med stadsutvecklingsfrågor sedan några år och vi tycker att det är viktigt att hålla igång debatten. Vi tycker även att det är viktigt att lyssna på alla, oavsett vilken bakgrund man har, säger säger Mia Forsgren till Fastighetsvärlden.

Forsgren själv har jobbat på Diös sedan 2016 och har en bakgrund inom musikbranschen – som var bland de första att genomgå den digitala transformation.

Fler Nyheter från förstasidan

Kuylenstiernas misstänkta utpressare gripna

En känd kvinnlig brottsling och en advokat har gripits.

Ledande konsult lämnar – startar eget bolag

Konsultfirman tappar ytterligare en senior medarbetare.

Fabege hyr ut 4.300 kvm

Hyreskontrakt på tio år tecknat med företag bakom internationellt kända varumärken.

Stor investering vid Karlaplan – 15-årigt kontrakt

Fv berättar om investeringen och projektet.

Bilder: Så kan nya Centralstaden förändras

Totalkostnaden bedöms till hela 25 miljarder kronor. Läs senaste nytt kring projektet som förändrar centrala Stockholm. Se även en ny video.

SLP förvärvar för 270 mkr

Köper logistikfastighet med förädlingspotential.

The Body Shop i likvidation

Svenska bolaget lägger ner efter extrainsatt bolagsstämma.

Johan Skoglund: ”På väg att förbättras”

86:e och sista delårsrapporten som JM-vd.

Krönika

Utsmyckning är ett smart, värdehöjande grepp i stadskärnan

Monica Bruvik skriver FV-krönika.

Kontrollbalansräkning träffar Oscar Properties hårt

Likvidation av bolaget kan bli nästa steg.

Räknar med att sälja för mer än 30 miljarder

FV berättar hur planerna ser ut.

Välkänd arkitektfirma i konkurs

”En direkt konsekvens av vad som händer i branschen.”

JM säljer till Bonnier för 410 mkr

Överraskande affär. Tomas Hermansson berättar för FV om framtidsplanerna.

Operan håller stängt i fem år

Omfattande renoveringar om 3,1 miljarder krävs. Kungliga Operan är inte nöjda.

Tillbaka till förstasidan