Datscha planerar för europeisk expansion
Har kartlagt flera länder inför satsningen. Datscha planerar för fullt för en expansion till flera länder i Europa. Efter att lanserat tjänsten i Finland har bolaget kartlagt ett antal länder. På några års sikt ska Datscha finnas på flera europeiska marknader.
– Vi räknar med att Datscha kommer finnas i många länder om några år. Vi kommer att trycka på knappen innan sommaren, säger Urban Edenström, styrelseordförande i Stronghold som äger Datscha, utan att vilja peka ut några enskilda länder.
– Det gäller att hitta rätt partners och bra informationsflöden. Allt kring Datschas plattform är förberett.
Redan vid starten av Datscha, under Internetyran i slutet av 90-talet, fanns det stora planer för att expandera internationellt. Via riskkapitalmarknaden fick man in nästan 100 miljoner till projektet. Utvecklingskostnader och marknadsföringsinsatser åt snabbt upp pengarna och utlandsetablering blev det aldrig. Newsec köpte tillbaka Datscha för en liten peng och räddade bolaget genom att därefter tillföra mer kapital och fortsätta bygga verksamheten i en lugnare takt. De senaste åren har Datscha uppvisat en god lönsamhet.
Fastighetsvärlden Idag 2012-06-08