Så blir den nya gallerian under Slussen
Staden och Atrium Ljungberg förväntas i början nästa år ingå exploateringsavtal om den nya handelsplatsen som ska knyta ihop Slussen. Går allt som det är tänkt ska handelsplatsen på 8.000 kvm, merparten under mark och i två våningsplan, vara färdig till 2028.
Det långa och omfattande byggandet kring Slussen börjar närma sig sitt slut på flera håll och kanter. En av de sista etapperna i Nya Slussen blir den handelsplats som kommer att färdigställas och ägas av Atrium Ljungberg.
– Det kommer att bli ett stort fokus på service i handelsplatsen, sådant som resenärerna kan behöva när de är på väg och sådant som arbetande och boende i området efterfrågar. Vi räknar med ett 50-tal enheter. En något större livsmedelsbutik skulle nog vara ett välkommet innehåll liksom ett apotek med mera. Kanske även några mindre restauranger, kaféer med fokus på snabbmat för alla människor i rörelse, säger Ulrika Hellström, affärsutvecklingschef vid Atrium Ljungberg, till Fastighetsvärlden.
Atrium Ljungberg fick i samband med en uppgörelse kring Nobel Center en markanvisning för handelsplatsen – som mestadels ligger under mark, under Katarinavägen och de båda torgen, nedanför Katarinahuset och söder om Guldbron och Mälarterrassen. Markanvisningen förlängdes 2023 och nu är siktet inställt på att bolaget ska ingå ett exploateringsavtal om platsen under första kvartalet nästa år.
– Större delen av handelsplatsens stomme är färdigbyggd då den även bär upp bland annat Katarinavägen och delar av Stadsgårdstunneln. Anledningen till att handelsplatsen inte kan färdigställas än är att delar av handelsplatsen är belägna på den yta där den provisoriska bussterminalen ligger idag. I och med att vi nu flyttar på den provisoriska bussterminalen kommer staden kunna färdigställa resterande delar av stommen varefter Atrium Ljungberg kommer kunna tillträda fastigheten under 2026, säger Gustaf Nord, funktionsansvarig projektledare på Exploateringskontoret i Stockholm till Fastighetsvärlden.
Atrium Ljungberg hoppas kunna tillträda platsen under 2026 och kunna färdigställa byggandet till i början av 2028 för att kunna öppna senare det året. Totalt handlar det om en yta på 8.000 kvm LOA, eller 17.000 kvm BTA.
– Det är en väldigt komplex anläggning som är sammanbyggd med gator, torg, Stadsgårdstunneln och anläggningar för tunnelbana, Saltsjöbanan och den nya bussterminalen. Handelsplatsen uppförs i tre plan, kajplan, mellanplan och torgplan. På torgplan uppförs Katarinapaviljongen som kommer att utgöra en av handelsplatsens entréer. Utöver Katarinapaviljongen kommer handelsplatsen ha entréer mot kaj och vid dagens tunnelbaneentré vid Katarinavägen, säger Gustaf Nord och fortsätter:
– Något annat som är speciellt med handelsplatsen är att det inte bara är en plats för handel utan att den även består av sambandsytor som under jord kopplar samman tunnelbanan, Saltsjöbanan, stadsbussarna på Katarinavägen och den nya bussterminalen. Delar av dessa sambandsytor utgör ett publikt stråk som kommer att vara öppna för allmänheten även utanför butikernas öppettider. Bland annat kommer man att kunna ta sig med rulltrappor och hissar mellan torgplan och kajplan även efter att butikerna stängts, säger han.