Under nära tio år har Croisette oavbrutet utmanat övriga fastighetskonsulter med nya initiativ och expansion med nya tjänster och marknader. Efter ett par tuffa år väljer man nu att skära bort några verksamheter.
Enligt uppgift till FV berör förändringarna tolv tjänster.
Croisette har sedan sin start 2015 expanderat snabbt, mätt i såväl antal medarbetare som kontor och affärsområden. Men de senaste två årens tuffa marknad har varit utmanande och aktualiserat ett strategiarbete. Det har mynnat ut i ett beslut att fokusera mer på kärnverksamheten. Med de åtgärder man nu genomför ska röda siffror åter bli svarta, dvs förluster ska vändas till vinst.
Croisettes grundare och vd, Per Svensson, kommenterar beslutet:
–Effekterna av vår nya strategi blir inte alls olikt att ”toppa laget” som inom sporten. Vi väljer att släppa två affärsområden och konsolidera verksamheten. Vi är extremt starka inom uthyrning, mäkleri, rekrytering, capital markets och värdering, och där ska vi helt enkelt bli ett än mer slagkraftigt alternativ och fokuserar nu all vår kraft på dessa affärsområden.
De stora konkreta förändringarna hos Croisette är att två verksamheter avvecklas. Försäkringsmäkleriet Croisette Insurance Advisory kommer att säljas, man är i slutskedet av försäljningsprocessen. Dessutom kommer förvaltningsverksamheten att läggas ned. Bägge dessa verksamheter ligger i dotterbolag som ägs till 70 procent av Croisette.
–Vi startade vår förvaltningsverksamhet, CDPMA, för att utmana förvaltningsbranschen och efter ett tappert försök väljer vi att avsluta verksamheten. Kunddialoger är igång och vi är säkra på att vi kommer lämna över till en bättre lämpad part att ta hand om kunderna framgent, säger Per Svensson
Utöver avvecklingen av två verksamheter genomför Croisette även andra åtgärder. För att kunna växa snabbt har tidigare många verksamheter kapslats in i dotterbolag. Men antalet bolag inom koncernen har nu blivit en onödig administrativ börda och det kommer man att åtgärda i närtid. Vidare kommer Croisette Analytics & Automation AB mer bli en del av den interna organisationen än en extern enhet. Det ska göra den egna verksamheten bättre genom nyttjandet av data och innovation, så att den kan leverera tjänster och insikter till sina kunder på ett lätthanterligt sätt.
– Innovation och datadriven verksamhet är fortsatt högsta prioritet, men vi kommer fokusera mer på att göra vår egen verksamhet bättre genom nyttjandet av data och innovation, för att leverera tjänsterna, insikterna och effekterna till våra kunder på ett lätthanterligt sätt, säger Per Svensson.
–När vi är färdiga med dessa åtgärder kommer vi att komma ut på andra sidan med en betydligt mer effektiv organisation, som har en helt annan motståndskraft mot dåliga tider. Vi är i bättre form än någonsin, lagom till att marknaden öppnas upp igen, tillägger Svensson.