Kontorshotell en växande trend
Marknaden för delade kontor blomstrar. På sex år har de största kontorshotellen i Stockholm nästan trefaldigat sin yta, visar en sammanställning som Fastighetsvärlden gjort. Och utvecklingen ser ut att fortsätta.
Glöm halvdana lokaler på bortglömda gator. Nya aktörer har dammat av det gamla kontorshotellet och återuppfunnit det som ett hippt workspace. På de nya medlemsbaserade kontoren samsas entreprenörer och affärsmänniskor om noggrant inredda ytor på attraktiva adresser. Nätverksmöjligheter och tilltugg är tjänster som ingår i hyran.
Konceptet har bidragit till att marknaden för kontorshotell formligen har exploderat.
För sex år sedan hade 15 av de största kontorshotellen och worskspacen i Stockholm ytor på närmare 33.000 kvadratmeter. I dag uppgår ytan till runt 96.000 kvadratmeter visar en rundringning som Fastighetsvärlden gjort.
Parallellt med att nya aktörer dykt upp på marknaden har även fastighetsägare som Vasakronan och Klövern sett potentialen och hakat på med egna nya hotell.
Ett av företagen som varit med från början är United Spaces som erbjuder medlemskap för möten och kontor i Stockholm Waterfront. Bolaget grundades för 17 år sedan och var ett av världens första workspace.
– Det är fantastiskt roligt att se att marknaden, som vi trodde fanns där när vi började år 2000, nu finns här, säger Göran Garberg, VD på United Spaces.
Förutom planer på expansion i Stockholm ska bolaget lansera konceptet i ytterligare tolv städer, däribland Göteborg och Malmö.
Enligt Göran Garberg finns det flera förklaringar till det stora intresset.
– Antalet små- och medelstora företag växer så att det knakar. I USA och Europa är det de som skapar välfärden, inte storföretagen.
Dessa mindre företag vill inte låsa upp sig i långa kontorskontrakt enligt Garberg.
– Det här är entreprenörer med plånboken nära hjärtat, och de vet inte hur verksamheten kommer att se ut om ett halvår.
Delningssamhället som börjat växa fram med bilpooler, lånecyklar och klädbytardagar talar också till kontorshotellens och workspacens fördel enligt Göran Garberg.
– I dag är det självklart att bästa sättet att utveckla sin affär är tillsammans med andra. I ett workspace får man chansen att dela idéer och kontakter i ett öppet sammanhang.
Jessica Stark är VD för startuphubben SUP46, som grundades 2013. Även hon ser ett stort intresse för konceptet.
Bolaget får runt 20 medlemsförfrågningar per månad och antar cirka 10 procent av dem som medlemmar. Hon tror att en förändrad inställning till jobb bidrar till utvecklingen.
– Yngre generationer efterfrågar en friare vardag och tenderar att antingen skapa sina egna jobb eller ta jobb där de på ett eller annat sätt kan styra över sin tillvaro mer. En av trenderna i det är att man går ifrån de traditionella kontorslokalerna för mer inspirerande platser med större utbyte, säger hon.
Och trenden ser ut att fortsätta. Av de kontorshotell som Fastighetsvärlden pratat med har runt hälften planer på expansion.
För de bolag som vill expandera i Stockholms innerstad är dock bristen på lokaler och de höga hyrorna ett orosmoment.
– I Stockholms hetaste områden har det kommit till en gräns där vi har svårt att räkna hem avtalet. När hyrorna når 7.000 – 7.500 kronor per kvadratmeter och det är en helt tom yta så blir det dyrt när vi anpassat efter vårt behov. Vi tittar i Stockholm, det gör vi, men hyrorna gör ont, säger Göran Garberg.
Så har kontorshotellen vuxit
Företag | (kvm) 2011 | (kvm) 2017 |
Helio (tidigare Summit) | 4.600 | 25.000 |
Regus | 8.000 | 19.000 |
Quick Office | 10.000 | 15.000 |
Convendum | 0 | 6.700 |
KG 10 | 917 | 4.325 |
7A | 3.000 | 4.500 |
United Spaces | 1.600 | 4.100 |
The Park | 1.500 | 3.200 |
Kolonien | 1.500 | 3.000 |
My Office | 1.467 | 2.214 |
Tändstickspalatset | 0 | 2.000 |
SUP 46 | 0 | 2.000 |
Alma | 0 | 1.800 |
Modernt kontorshotell | 0 | 1.600 |
The Castle | 300 | 1.500 |
Totalt: | 32.884 | 95.939 |