Cecilia Elovsson, byråchef Sthlm Urban Advisors, tycker att Mipim är viktigt – även för politiker. Hon jämför även med Almedalen.
Vad har du mest sett fram emot när det gäller årets Mipim?
– Att efter två år träffa mycket folk igen, både svenskar och andra européer som är där.
Du har en bakgrund som både kommunikationschef på AMF Fastigheter och därefter kommunikationschef hos Anna König Jerlmyr. Nu är du byråchef och PR-spinndoktor. Hur ser dina dagar här i Cannes ut?
– Det är ett fullspäckat schema med aktiviteter både inne på mässan och utanför, både dagtid och kvällstid. Det är mycket möten, med uppdragsgivare och andra.
Hur många gånger har du varit här?
– Det är nog fjärde gången jag är på Mipim. I Cannes har jag varit ytterligare några gånger.
Vad tror du om framtiden för Mipim ur ett svenskt perspektiv. Kommer de svenska besökarna respektive politikerna hitta åter i lika stor skala som tidigare?
– Jag tycker att Mipim har en plats. Men det viktigt att ha en tydlig målsättning när man åker hit, men det gäller ju alla liknande plattformar. Jag tycker att Mipim är en värdefull plats att vara på för många, inklusive många politiker.
Hur kommer Almedalen respektive Mipim utvecklas framöver? Och vad tror du om H22?
– Båda är väldigt bra, men åter, det gäller att ha ett syfte. Ibland verkar det till exempel som att Almedalen kan ses som en möjlighet att träffas inför semestern och sen finns det inte så mycket mer på agendan. Framförallt Almedalen har haft en tendens av den utvecklingen. H22 i Helsingborg verkar jättespännande. En intressant satsning som fått stort intresse, även utomlands.
Både Mats Hederos och Anna König Jerlmyr har mycket energi. Men vem har mest?
– Roligt att du frågar! De är lika när det gäller energinivå, men är två helt olika personer. Men de har båda mycket energi, visioner och förmåga att få med sig folk.