Såväl ADIA och Carlyle bjöd över fyra miljarder. Köpeskillingen slutade på mellan 4050–4100 miljoner kronor. Skillnaden mellan de två toppbuden ska ha varit mindre än en procent, 40 miljoner kronor.
– Det var ”felräkningspengar” som skilde. Det känns lite trist att vi inte lade det högsta budet. Det är en fantastisk fastighet och vi hade många idéer om hur vi skulle utveckla den. Dessutom hade det blivit ett bra avstamp som Carlyles första förvärv i Sverige, säger Thomas Lindström, ansvarig för bolagets verksamhet i Norden, till Fastighetsvärlden Idag.
En av Lindströms idéer var att riva delar av garaget vid Grev Turegatan för att öppna upp för en ny entré som dessutom skulle byggas ihop med tunnelbaneuppgången. Lindström bedömde vidare byggrätten för ett hotell som sannolikt inte är ekonomisk genomförbar, utan han skulle föreslagit lägenheter eller kontor på ytorna istället.
Fastighetsvärlden Idag 2006-12-20