Corems planer av Mälarportsprojektet är omfattande. Totalt planerar bolaget att bygga 35.000 kvm BTA kontor och 35.000 kvm BTA bostäder. Detaljplanen har vunnit laga kraft och allt går enligt plan, enligt Corem. Byggstart ligger två-tre år framåt i tiden.
Detaljplanen för Västerås nya resecentrum och för Corems del i projektet vann laga kraft i mars i år. Resecentrum är ett delprojekt i det stora stadsutvecklingsprojektet Mälarporten. Och med bland annat Corems del ska Västerås växa rejält med totalt 10.000 nya bostäder och över 15.000 arbetsplatser.
Just nu tittar Corem på fastighetsbildningar och vilka slutkunder som kan vara intresserade av det kommersiella huset. Vilka typer av verksamhet det blir är ännu inte helt klart, men detaljplanen medger bostäder, kontor och hotell.
– Det är fortfarande ett tidigt skede i projektet, säger Marcus Wester, affärschef fastighetsutveckling hos Corem.
Totalt sett handlar det om upp till 35.000 kvm BTA bostäder, 35.000 kvm BTA kontor och under byggnaderna ett garage om dryga 20.000–25.000 kvm. Bostadshusen planeras bli fyra till antalet och sett till storlek, upp till 9-10 våningsplan. Kontorshusen har olika våningshöjd, varav delen mot Resecentrum blir den högsta. Det blir en spektakulär form på de kommersiella husen, med en stor portik mot spåren. Det ska inte vara ett stängt kvarter utan man ska kunna se igenom kvarteret.
För att genomföra utvecklingen arbetar Corem aktivt med att landa både utformning och innehåll, något som innefattar att hitta samarbeten med andra aktörer för de olika delarna av projektet.
– I dag finns väldigt få som bygger på spekulation, och det gäller även för oss. För att fortsätta framåt i bra takt arbetar vi därför med att teckna avsiktsförklaringar för att redan i det här tidiga skedet fylla husen.
Byggstart för de första delarna ligger två-tre år framåt i tiden. Eftersom det är många delar i Mälarportsprojektet som ska klaffa, bland annat det nya resecentrumet, är tidsplanen för Corems del, att vara klar om tio år.
– Det är ett komplicerat projekt som vi tror kommer tillföra Västerås mycket. Det är väldigt roligt att vara del av en sådan här förändring, samtidigt som det naturligtvis bitvis är rejält utmanande. Vi har ett väldigt bra samarbete med staden och andra myndigheter kring projektet – vilket är nyckeln till framgång.
Redan 2013 togs en gemensam målbild fram av Västerås stad, Jernhusen, Trafikverket, Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Värmland och Klövern, nuvarande Corem.
Corem ska bygga i Sigurdskvarteret som ligger centralt mellan Sigurdterrassen, Kungsängsterrassen, Kungsängsgatan och spårområdet. Kvarteret ska integreras med resecentrum.
Även Vasakvartetet som ligger mellan Vasaterrassen och Hamngatan, ska genomgå en omvandling. Från början var planen att bygga ett torn på 99 meter högt. Länsstyrelsen satte dock ner foten på grund av höjden. Ett torn blev sedan till två där det ena skulle bli 75 meter. Men, inte heller det fick okej från länsstyrelsen. För att inte stoppa upp hela bygget lades Vasatornen i en egen detaljplan som nu ska tas fram. Planen ska inrymma bostäder, centrumverksamhet, hotell och kontor.
En avgörande detalj för hela omgörningen av kvarteren kring stationen är att Jernhusen i juni 2024 sålde sin del av stationshuset, fastigheten Stationen 1, till Västerås stad, som nu är helägare till fastigheten. Därmed har Västerås full rådighet kring utvecklingen.
Inte långt från stationsområdet ligger en annan, mycket långdragen affär som ingår i Mälarportsprojektet. I januari 2022 köpte Västerås stad tre centrala silofastigheter från Lantmännen. Prislappen landade på 325 mkr. Planerna om att köpa från Lantmännen fanns i 20 år innan affären gick i land. Och ännu kan inte staden börja bygga bostäder på platsen eftersom övertagandet inte sker förrän 2029. Hur många bostäder som ska byggas på området är ännu inte klart.
Klart är däremot att kvarteren inom Mälarportsprojektet står inför en stor omvandling.
– Det här är positivt för Västerås som står inför en stor omställning. Vi är ju en betydande fastighetsägare i staden. I dag utgör spårområdet något av en barriär i Västerås – genom det här projekt kommer den barriären att minska betydligt och förbättra flödet i hela innerstaden. Det är otroligt spännande, säger Marcus Wester.
Han fortsätter:
– Det här är det mest attraktiva läget i Västerås. Det är nära service, resecentrum och nära till vattnet. Och det ligger oerhört strategiskt bra till. Västerås är en stad på frammarsch.