Boappa satsar på internationell expansion
Reser pengar för att ta nästa steg. Boappa, som driver en app för kommunikation bland boende och som även flera bostadsutvecklare använder, satsar på en expansion utanför landets gränser. Första nya land blir Finland som lanserades för någon månad sedan och snart väntar resten av Norden. Därefter väntar övriga EU under 2019 och i en senare satsning Nordamerika 2020, enligt planerna. För att lyckas med expansionen söker nu Boappa ett kapitaltillskott på 20–30 miljoner kronor.
Appen, som lanserades i Sverige 2015 och då som ett kommunikationsmedel från bostadsrättsföreningens styrelse till de boende – och därefter utvecklats, har fått ett bra mottagande. Över 1.200 boenden/föreningar/förvaltare/utvecklare använder appen som har laddats ner 15.000 gånger.
– All kommunikation sker i slutna grupper där någon till exempel kan fråga om någon har en slagborrmaskin att låna ut – vilket leder till delningsekonomi. Eller att styrelsen vill ha ut ett meddelande om att tänka på att släcka stearinljusen när det är dags för jul, säger Mats Isenberg, grundare och majoritetsägare Boappa.
I det sistnämna förslaget får användarna även rekommendationer och erbjudanden kring brandskyddsprodukter.
Att följa sin bostad via en hemsida, via facebook eller en elektronisk anslagstavla i entrén är inte så effektivt menar Isenberg och konstaterar att många användare vill ha informationen mer lättillgänglig. På senare tid har även flera bostadsutvecklare börjat använda Boappa.
– Det kan handla om att spekulanterna och köparna får information från projektutvecklaren om vad som händer för tillfället, till exempel om att grunden är färdiggjuten med mera.
Kostnaden för en bostadsrättsförening att använda Boappas premiumtjänst jämställer Mats Isenberg med utgiften för en latte om året per bostad i en förening. Bastjänsten är helt gratis.
– Appen har utvecklats mycket efterhand, dels utifrån våra egna idéer men inte minst genom alla förslag som vi får från användarna.
Boappa har ännu endast fem anställda. Mats Isenberg som vd samt fyra programmerare som finns runt om i värden. Bolagets främsta marknadsföringskanaler är sökmotorsoptimering via Google Ads och mun till mun-metoden.
Andra stora ägare är Pejoni (Johan Edenström), Brofund VC (Johan Karlsson) och Landera plus ett gäng affärsänglar.