Exklusiv intervju

Björn Ulvaeus stora planer för Djurgården

Pop House Sweden har stora planer på att utveckla Djurgården till en välbesökt destination. Bolaget äger både Abbamuseet och Cirkus, nyligen tog man också över Hasselbacken från Scandic Hotels. Fastighetsvärlden har pratat med Björn Ulvaeus, som är en av storägarna, om hur idéerna ser ut.

Annons

Hasselbacken

Hasselbacken har drygt 100 hotellrum. Förvärvet från Scandic uppgick till 230 miljoner kronor. Precis som Pop House Hotel ingår Hasselbacken i Best Western. Fastigheten ägs av Pandox. Pop House Swedens huvudägare är Björn Ulvaeus och Conni Jonsson.

Konsthallen 15

För några år sedan köpte Pop House Sweden även grannfastigheten Konsthallen 15. Nuvarande byggnader föreslås rivas men fasaderna behålls. Här planeras bland annat för flera mörka hotellrum i källaren.

Cirkus

Scenen Cirkus på Djurgården köptes av Pop House för två år sedan. Även den nybyggda Skandiascenen ingick i förvärvet. Björn Ulvaues har sålt sitt innehav i fyra av bostadsutvecklaren Alm Equitys projekt för att bland annat i stället investera på Djurgården. Anläggningarna står på mark som ägs av Statens Fastighetsverk.

Visa faktaruta

Hur kommer det att märkas att Pop House har tagit över Hasselbacken?
– Vi har haft ögonen på Hasselbacken ända sedan vi köpte Cirkus 2017. Vi tycker att ihop med Abbamuseet, Pop House Hotel och det vi förhoppningsvis får bygga mellan museet och Gröna Lund så var Hasselbacken den sista pusselbiten för att kunna skapa den destination som vi har en vision om. Scandic var jättebra på att sälja hotellrum, men de kanske inte har ägnat sig lika mycket åt att skapa innehåll. Nu ser vi möjligheten att utveckla hotellet. Det finns stora salar som man kan använda, det är ett fint hotell och en gång fanns här Stockholms finaste restaurang. Vi har mycket höga ambitioner att göra den till en kanonrestaurang.

Vad har ni för vision för området?
– Den här delen av Djurgården som kallas för evenemangsstaden är något unikt i sig, att området ligger i en stor park i en storstad och alldeles vid vattnet. Det vill vi påminna folk om. Vi har påbörjat ett nära samarbete med Gröna Lund, och så ligger till exempel Liljevalchs och Skansen här. Med allt detta kan Djurgården bli en destination i världsklass. Det är det väl redan, men det finns mycket som man skulle vilja höja ytterligare.

Djurgården innehåller också fina naturområden och äldre byggnader. Hur går det att bevara miljön samtidigt som området utvecklas?
– Vi är väldigt lyhörda för vad folk tycker, och vi ska bevara så mycket som det bara går. När det gäller Hasselbacken är det frågan om att ta tillvara en gammal byggnad. Vi vill bevara och förädla den. Men folk blir ibland så oroliga när de hör mitt namn och tror att jag ska bygga höghus. Men nej, det ska vi inte utan vi lyssnar och ska komma fram till något som alla kan acceptera.

Ni har en tomträtt bredvid Abbamuseet. Vad vill ni göra där?
– Vi ska bevara så mycket som möjligt av den nuvarande exteriören men vi har planerat att bygga ihop huset med museet. Vi vill gräva till samma nivå som Abbamuseet som ligger i källaren. Då skulle vi kunna öppna mellan de två byggnaderna och göra fler utställningar. Det kanske blir ytterligare några hotellrum, men det blir inte ett helt nytt hotell utan bara ett komplement till Pop House Hotel. Men det tar tid att få igenom sådana förändringar på Djurgården, och framtiden får utvisa hur det blir.

Du har tidigare sagt att Cirkus ska utvecklas till norra Europas bästa scen …
– Det är redan norra Europas bästa scen! Vi byggde ut den när vi kom dit med Kristina från Duvemåla på 90-talet, och det finns ingen annan scen i norra Europa som den här. Vi förädlar den kontinuerligt, men även här handlar det om att bevara allt det fina som finns och att kanske lyfta fram de äldre målningar som finns. Men Cirkus ska vara Cirkus.

Blir det fler fastighetsförvärv på Djurgården den närmsta tiden?
– Vi har instrumentet i form av hotellrum, restaurang, scener och konferenssalar, så nu ska vi skapa innehåll som gör att folk älskar att vara där. Självklart mat, dryck och boende, men också vad som ska försiggå på scenerna. Det är jag djupt involverad i och väldigt intresserad av, och jag har några planer som jag inte kan prata om än. Men vi fyllde ju scenen med Kristina från Duvemåla, Chess och Mamma Mia, så vi ska nog hitta på något.

Hur vet man vilken underhållning som kommer att locka folk?
– Problemet är att man inte vet det. Man gör ju något som man älskar och tänker att det här vill jag göra och låta andra ta del av. Men sen vet man inte om det kommer att locka folk, och det vet inte ens de stora producenterna på Broadway när de sätter upp något nytt.

Varifrån kommer ditt intresse för fastigheter?
– Det började som en passiv investering i Alm Equitys projekt på Telefonplan. Och jag tänkte att jag skulle vara med på några styrelsemöten. Då upptäckte jag att fastigheter är intressant och framför allt kreativt. Sedan började jag och Joakim Alm samarbeta alltmer, och nu är jag näst största ägaren i bolaget. Intresset kom gradvis när jag såg att det fanns kreativt tänkande i branschen, och sen blev jag fast.

Fler Nyheter från förstasidan

Axfast spelar Monopol på östra Kungsgatan

FV summerar Axfasts stora förvärv längs den välkända gatan.

Castellum säljer för en miljard

Avyttrar tio fastigheter om 65.000 kvm lokaler. FV berättar om de aktuella fastigheterna.

Podcast: Om lyckat solcellsinitiativ & klimatfrågan

Maria Perzon från Castellum gästar senaste avsnittet för att prata om bland annat ett lyckat solcellsinitativ och tron på ökad biologisk mångfald.

Areim bakom jätteköp för hela 5 miljarder

Läs om strategin framåt.

K-Fastigheter i mål med dansk miljardförsäljning

Genomför affär för 1,1 miljarder kronor.

Axfast köper dubbelt vid Hötorget

Miljardaffär i centrala Stockholm. Två fastigheter byter ägare i transaktion.

Kuylenstiernas misstänkta utpressare gripna

En känd kvinnlig brottsling och en advokat har gripits.

Ledande konsult lämnar – startar eget bolag

Konsultfirman tappar ytterligare en senior medarbetare.

Fabege hyr ut 4.300 kvm

Hyreskontrakt på tio år tecknat med företag bakom internationellt kända varumärken.

Stor investering vid Karlaplan – 15-årigt kontrakt

Fv berättar om investeringen och projektet.

Bilder: Så kan nya Centralstaden förändras

Totalkostnaden bedöms till hela 25 miljarder kronor. Läs senaste nytt kring projektet som förändrar centrala Stockholm. Se även en ny video.

SLP förvärvar för 270 mkr

Köper logistikfastighet med förädlingspotential.

The Body Shop i likvidation

Svenska bolaget lägger ner efter extrainsatt bolagsstämma.

Johan Skoglund: ”På väg att förbättras”

86:e och sista delårsrapporten som JM-vd.

Tillbaka till förstasidan