Så här blir det nya stationshuset i Göteborg, enligt visionsbild i januari 2023. Här östra fasaden. Illustration: Reiulf Ramstad Arkitekter.

Bildextra: Nytt stationshus i Göteborg – och mer kommer

Ett nytt klassiskt stationshus ska byggas i centrala Göteborg i samband med att Västlänken står klar. Norska Reiulf Ramstad Arkitekter står bakom gestaltningen. På sikt summeras Jernhusens planer i området till hela 150.000 kvm.

Annons
Caroline Ahrnens Martin, regionchef projektutveckling i Göteborg.

Arkitekturfirmorna som tävlade:

  • Reiulf Ramstad Arkitekter (Norge)
  • Dorte Mandrup (Danmark)
  • Cobe (Danmark)
  • Erseus Arkitekter & Rundqvist Arkitekter (Sverige)

Källa: Jernhusen

Visa faktaruta

Med byggnaden får centralstationen en ny entré från norr. I byggnaden kommer den största av tre uppgångar för Västlänkens station Centralen upp. Målet är att skapa en attraktiv bytespunkt mellan region- och fjärrtåg samt bussar.
I närheten finns centralstationen och Nordstan, liksom Gullbergsvass och nya Hisingsbron.

– Ett Göteborg som växer behöver en stadsutveckling som främjar kollektivtrafiken. Det nya stationshuset är en viktig pusselbit i arbetet med att öka tillgängligheten och att skapa mer stad på en idag anonym del av Göteborg. Jag tror att många med mig idag upplever området som en baksida i staden. säger Caroline Ahrnens Martin, regionchef projektutveckling Göteborg på Jernhusen.

Stationsbyggnaden omfattar 15.000 kvm BTA, motsvarande 9.000 kvm LOA. Det blir stor rymd i stationshallen, omkring 8 meter i takhöjd, höga valv och entréer i flera riktningar. Enligt en initial plan blir det 1.000 kvm för service i entréplanet och 8 000 kvm kontorslokaler ovan.

Byggstart för det nya stationshuset är planerat till mitten av 2024 för att stå klart vid årsskiftet 2026/2027.

Norska Reiulf Ramstad Arkitekters förslag valdes som vinnare i det parallella uppdraget för gestaltningen. Totalt fyra skandinaviska arkitektteam hade valts ut från prekvalificeringen. Firman har bland annat varit inblandat i utvecklingen av The Wale i Andenes och Fram Museum i Oslo.

Det nya stationshuset, sett från Hisingsbron, enligt visionsbild från januari 2023. I byggnaden kommer Mittuppgången från Västlänken. Illustration: Reiulf Ramstad Arkitekter.

– Det är ett ärofyllt uppdrag att gestalta en för stadslivet så identitetsbärande byggnad som ett stationshus. Vi befinner oss i en slags renässans för tåg och stationsmiljöer. Stationshusets uttryck och arkitektur ska därför vara lika tidlös som framtidsorienterad. Inspirerat av Göteborgs anrika Centralstation, infrastrukturens utveckling och stadens liv blir det en ny signaturbyggnad i hjärtat av Göteborg, säger arkitekt Reiulf Ramstad.

Jernhusen planerar även för kontorsbyggnaden Park Central i närheten, i ett JV med NCC Property Development. Den innehåller 30.000 kvm kontor.

– Tillsammans med den befintliga stationen och stationsuppgången i det kommande kontorshuset Park Central, länkas stad samman med infrastruktur i anslutning till stora flöden av resenärer, säger Caroline Ahrnens Martin.

Byggstart för kontorshuset Park Central planerat till i början av 2024, alltså ungefär ett halvår innan den nya stationsbyggnaden. Jernhusen och NCC söker nu en ankarhyresgäst för den avlånga byggnaden.

Situationsplan. Illustration: Jernhusen

– Byggnaderna ska stå klara när Västlänken är klar. Vi har hittills upplevt ett starkt intresse och fått många positiva signaler, säger Caroline Ahrnens Martin och tillägger att bolaget inte kan väga in konjunkturen i de båda projekten.

Stadsarkitekt Björn Siesjö är nöjd över hur det nya stationshuset kommer att bli.

– Vi är glada över att vi nu får möjligheten att skapa en stationsbyggnad som uppvaktar den befintliga stationens uttryck. En klassisk gestaltning med fasad i tegel, stor rymd i stationshall och tydliga entréer i flera väderstreck bidrar till att vitalisera området. Utvecklingen där kollektivtrafikens kapacitet ökar, stärker hela Göteborgsregionen. Fler kommer kunna bo i exempelvis Skövde, Varberg eller Uddevalla och enkelt ta sig till Göteborg och jobba nära stationen.

Göteborg station har idag 16 spår och med tillkomsten av Västlänken tillkommer fyra spår vid stationsområdet.

Utvecklingen vid stationsområdet och kommande detaljplan. Gränserna är inte exakta. Karta: Fastighetsvärlden/Google (Klicka för att se större!)

Det nya stationshuset och Park Central tillhör samma detaljplan. Men större volymer är att vänta i nästa detaljplan. Den avser den stora parkeringsyta, samt en äldre byggnad, som finns öster om Nils Ericson-terminalen (bussar), alltså mellan det nya stationshuset och spårområdet.

– Det är en plats med stor potential som kan utnyttjas mycket bättre. Där planerar vi för kontor och bostäder i framtiden. Det kommer bidra ytterligare till attraktiviteten att pendla med kollektiva färdmedel när det skapas fler arbetsplatser nära stationen.

Den detaljplanen innehåller ungefär 120.000 kvm BTA. Där handlar det om sex högre punkthus, i olika höjder där det högsta kan bli 130 meter högt. Det är dubbelt så högt som Högtorgsskraporna i Stockholm men långt lägre än Citygate och Karlatornet i Göteborg.

– Ett av punkthusen måste bli bostäder, men det kan bli fler. I övrigt är det framförallt kontor med handel och service i gatuplan.

Någon beslutad tidsplan för de sex planerade höghusen finns inte.

Det nya stationshuset kommer att ägas av Jernhusen. Förvärvet baseras på det tidigare tecknade markanvisningsavtalet och den avsiktsförklaring som skrivits mellan Jernhusen och Göteborgs Stad. Byggnaden med Centralstationen ägs sedan tidigare av Jernhusen medan ”korridorbyggnaden” Nils Ericsson-terminalen ägs av regionens fastighetsbolag Västfastigheter.

Närområdet har utvecklats kraftigt de senaste åren, när bland annat Vasakronan byggt Platinan och Västfastigheter uppfört Regionens Hus. Men mycket mer är på gång. Både Vasakronan och Platzer har byggplaner på sidorna av Hisingsbron (bland annat där den tidigare bron fanns), Castellum har kontorsplaner norr om Nordstan och trion Vasakronan, Skanska och Wallenstam har kontorsplaner vid överdäckningen av E45:an, som tidigare varit en barriär mellan innerstaden från Göta Älv.

Västlänkens station Centralen är en av tre stationer som skapas när Centralstationen upphör att vara en säckstation. De övriga båda är Haga och Korsvägen (vid Liseberg). På grund av förseningar bedöms endast station Centralen kunna öppna som planerat 2026.

Kontorsprojektet Park central utvecklas av Jernhusen tillsammans med NCC. Totalt cirka 30.000 kvm lokaler.
Västlänkens station Centralen får tre uppgångar. Den stora Mittuppgången är i Jernhusens nya stationshus. Illustration: Trafikverket
Park Central byggs bredvid det nya stationshuset.
Annons

Fler Nyheter från förstasidan

Nedräkning inför späckad Almedalsvecka

Med den trevligaste trädgården under Almedalsveckan bjuder Fastighetsvärlden in till hela 28 olika programpunkter under tisdag och onsdag.

AMF Fastigheter hyr ut 3.000 kvm i Moodkvarteret

Tecknat tre hyresavtal för kontorslokaler.

Fortsätter expandera – nytt stort förvärv i Newcastle

Grundare av Ailon gör ytterligare förvärv.

C&W hoppas på jackpot i city

”Det ska bli spännande att se vem som drar det längsta strået”.

Global betaljätte öppnar Nordenkontor i NK-huset

Hyr hela 2.800 kvm.

Satsar på hotell vid Östermalmstorg

”Platsen är perfekt för ett mindre boutique-hotell.”

”Måste kavla upp ärmarna och bli relevanta”

Tre experter om att åter fylla kontoren.

Domkyrka säljer mark för bostadsutveckling

Första markförsäljningen av tretton.

Öppnar första butiken inom tullarna

Ännu en friluftsvarumärke till anrik Stockholmsgata.

Obos, Örgryte

Obos köper pausat bostadsprojekt

Omfattar 93 bostäder i attraktivt område.

Ica öppnar 1.600 kvm butik i Nordstan

Etablerar sig över två plan vid Västlänkens kommande uppgång.

Lista: Allt hetare kring logistik – trots oroande höga vakanser

Vakansutvecklingen för 28 delmarknader inom det heta logistiksegmentet. Se lista.

Vill se omsättningsbaserad hyra inom coworking

Duo inom segmentet om de tuffa tiderna. Har tillsammans 80.000 kvm.

Tillbaka till förstasidan