Bilder: Så blir centrala Sundbyberg i framtiden
50.000 kvm kontor och 2.000 nya bostäder. Det blir resultatet när järnvägsspåren i centrala Sundbyberg förlagts i tunnel. Det är främst trion Vasakronan, AMF Fastigheter och Atrium Ljungberg som ska utveckla nya kontorslokaler.
Sträckan som ska förläggas i tunnel är ungefär 1,4 km lång och bidrar till att den barriär som delat Sundbybergs stadskärna försvinner. Samtidigt med tunnelförläggningen byggs det fyrspår istället för dagens två som ofta orsakat tågköer och förseningar. Det är alltså den sista etappen av Mälarbanan som börjat genomföras – och som medför stora projektmöjligheter i Sundbybergs stadskärna (och även i Huvudstaområdet i Solna).
Sundbybergs stadskärna berörs som helhet, med fokus på fyra detaljplaneområden: Stationsområdet (Dp järnvägen), Marabouområdet (Dp södra mot Bällstaån), kvarteret Kabeln i anslutning till järnvägen (Dp södra mot järnvägen) och egna fastigheter i västra delarna av stadskärnan där det idag finns blandad lättindustri (Dp västra).
– Det kommer att bli attraktiva lägen för kontor och bostäder. Stadskärnan har redan idag en lika hög koncentration caféer, restauranger och handel som Gamla stan. Det är en unikt urban miljö utanför tullarna, säger Sara Widås, projektchef Sundbybergs nya Stadskärna.
För centrala Sundbyberg tecknade AMF Fastigheter i oktober 2018 ett intentionsavtal med staden om att utveckla den stationsbyggnad som ska uppföras ovan den tunnelförlagda och utbyggda järnvägen. Det var en avancerad lösning som innebar att AMF Fastigheter skulle bygga mer än 20.000 kvm lokaler i en påbyggnad av existerande byggnad och en med den sammanhängande åttavåningsbyggnad ovanför stationsläget. Men sedan ett tag har den idén hamnat i papperskorgen eftersom den dels var tekniskt och processmässigt krävande, dels ej accepterades av Trafikverket med anledning av de risker det farliga gods som tillåts på svensk järnväg skulle medföra.
Istället har Sundbybergs stad, tillsammans med Vasakronan och AMF Fastigheter rekordsnabbt, under ett halvår, jobbat fram ett nytt förslag för stationsområde. Det nya förslaget som var på granskning under sommaren innefattar en stationsbyggnad i ett våningsplan direkt ovanför överdäckningen, med främst lokaler för resenärsservice. Utformningen av denna ska avgöras i arkitekttävling närmare genomförandet 2030, och ska bli en ”svulstig pärla” som markerar platsen och järnvägens betydelse för Sundbyberg.
Dessutom får Vasakronan möjlighet till en påbyggnad av kvarteret Godset på den norra spårsidan om närmare 20.000 kvm kontor och AMF Fastigheter 10.000 kvm kontor på fastigheten Sundbyberg 2:78 (känt som Ikanohuset) på andra sidan spårområdet. Byggstart ligger huvudsakligen efter järnvägsanläggningen färdigställts, 2028–2034.
Sundbybergs stadskärna är redan idag en storregional knutpunkt för kollektivtrafiken, och det enda läget i regionen förutom Stockholms central som rymmer både fjärrtåg, pendeltåg, tunnelbana, spårväg och bussar.
Direkt ovan det utbyggda och tunnerförlagda järnvägsområdet byggs park, gata, torg samt lätta paviljongsbyggnader. Totalt, genom Sundbyberg kommuns planer, ökas grönytan med 40 procent inom området. Bland annat föreslås den stora båtuppläggningsplatsen som finns bredvid Marabouparken längs Bällstaån att bli en rekreativ parkyta.
Vid Marabouparken, i det kulturmiljömässigt värdefulla Marabouområdet, äger Atrium Ljungberg fastigheter. Inriktningen för det planbesked som staden medgivit, innefattar en återanpassning till området ursprungliga intentioner samt tillkommande bostäder och kontor. Totalt kan det handla om en tillförsel av cirka 15.000 kvm kontorslokaler, i högre byggnader än idag.
I kvarteret Kabeln har Skandia Fastigheter sedan länge stora utvecklingsplaner. Den nya detaljplanen i anslutning till järnvägen handlar huvudsakligen om bostäder, totalt cirka 65.000 kvm BTA.
I den västra delen av stadskärnan finns idag lättindustrifastigheter. Dessa ska rivas och först nyttjas som etableringsytor för järnvägsutbyggnaden. Samtidigt planerar fastighetsägaren Sundbybergs stad att därefter utveckla 115.000 kvm BTA, främst bostäder (90.000 kvm BTA). Upplåtelseformen är inte beslutad. För stadskärnans befintliga bestånd ligger fördelningen idag nära 50/50 mellan hyresrätter respektive bostadsrätter/äganderätter. Allmännyttiga Fastighets AB Förvaltaren har idag ett stort bestånd i stadskärnan.