Beslut kring Frihamnen – ej längre riksintresse
Stockholms stad kan nu bygga klart Norra Djurgårdsstaden. Trafikverket har ändrat sig, Frihamnens trafikplats är inte längre ett så kallat riksintresse. En eventuell östlig förbindelse ska istället komma upp vid Ropsten.
– Det här har en gigantisk betydelse för Stockholms stad. Nu kan vi dra i gång arbetet med detaljplaner för cirka 2 000 bostäder och 1.000 arbetsplatser i hamnen, säger stadsbyggnadsborgarrådet Jan Valeskog (S) till DN.
Trafikverket har tagit höjd för att Östlig förbindelse – en planerad och möjlig motorled mellan Nacka och Stockholm – behöver anslutningsyta i Norra Djurgårdsstaden och har pekat ut trafikplats Frihamnen som riksintresse. Stora områden har reserverats.
– Jag har varit ganska upprörd. Att Frihamnen pekats ut som riksintresse har stoppat byggen för sex–sju miljarder kronor och gjort det omöjligt att förlänga Spårväg city till Norra Djurgårdsstaden, säger Jan Valeskog.
Trafikverkets analyser visar att trafikplats Ropsten fortsatt är riksintresse.
För Östlig förbindelse finns ingen finansiering.
