Nu är det dags för den allmänna fastighetstaxeringen 2025. Experter på Tellustax guidar här med praktiska tips inför höstens deklarationsarbete och ger råd för att säkerställa att uppgifter av betydelse för taxeringsvärdet på en fastighet redovisas korrekt i deklarationen.
Fem saker att tänka på!
- Planera och sortera! Sortera deklarationerna efter ”enkla” och ”svåra” deklarationer. Upprätta de enkla på en gång och lämna in dessa. Lägg sedan mer energi på de kluriga.
- Var ute i god tid! Ofta finns inte all information
tillgänglig så ge dig själv möjligheten att inhämta viktig information från annat håll, till exempel från andra kollegor, byggprojektledare eller stadsbyggnadskontoret. - Kontrollera de förtryckta uppgifterna! Många tror att förtryckta uppgifter stämmer och inte behöver kontrolleras.
- Gå igenom hyrorna noga! Hyrorna är den enskilda faktor som påverkar taxeringsvärdet för hyreshus med lokaler allra mest. I hyran ska till exempel inte ersättning för upplåtelse av mark ingå.
- Vid ett deklarations-förfarande upptäcks ofta historiska fel. Dessa går att ompröva! Tänk på att besluten från AFT 2019 måste omprövas/överklagas senast den 31 december 2024.
Viktiga datum
- Augusti/september 2024, digitala deklarationsblanketter publiceras på skatteverket.se.
- September 2024, deklarationsblanketterna skickas ut till fastighetsägarna.
- 22 oktober 2024, sista dag att ansöka om anstånd med inlämning av deklarationerna.
- 1 november 2024 datum för deklarationsinlämning.
- 31 december 2024 sista dag för omprövning av besluten från fastighetstaxeringen 2019.
- 28 februari 2024 sista datum för inlämning om anstånd har beviljats.
Hösten 2024 är det tid att deklarera samtliga hyreshus, industrier, specialenheter och elproduktionsenheter med anledning av den allmänna fastighetstaxeringen 2025 (AFT 2025). Skatteverket kommer att skicka ut deklarationsblanketterna i september 2024 och sista inlämningsdag är, om man inte beviljats anstånd, den 1 november 2024.
Skatteverket kommer att fatta beslut om nya taxeringsvärden den 15 juni 2025. De nya taxeringsvärdena börjar dock att gälla från och med den 1 januari 2025. Den som äger en fastighet, som omfattas av den allmänna fastighetstaxeringen, per den 1 januari 2025 är skyldig att lämna in en fastighetstaxeringdeklaration.
De uppgifter som deklareras kommer att ligga till grund för att fastställa det taxeringsvärde, och därmed även den fastighetsskatt som blir gällande för fastigheten. Taxeringsvärdena som fastställs vid AFT 2025 kommer för de flesta fastigheter vara gällande i 3–6 år (beroende på vilken taxeringsenhetstyp fastigheten är klassificerad som). Det är viktigt att vara noggrann i deklarationsarbetet så att inte för höga, felaktiga taxeringsvärden åsätts fastigheten. Det är dessutom betydligt enklare att deklarera rätt från början i förhållande till att ompröva felaktigt deklarerade uppgifter i efterhand.
Tips på arbetsordning
För att göra arbetet med den allmänna fastighetstaxeringen så smidigt som möjligt är det bra att bestämma internt vem som tar ansvar för vad. Det är ofta ekonomiavdelningen som upprättar fastighetsdeklarationerna men tänk på att förvaltarna sitter på mycket information om fastigheterna som är av betydelse för att fastställa ett korrekt taxeringsvärde. Till exempel är det oftast förvaltarna som har koll på eftersatt underhåll, icke uthyrningsbara ytor, uppsagda kontrakt, pågående projekt med mera. Har ni en bra arbetsordning och en bra projektledare på plats kan ni lösa det mesta själva.
På Tellustax hjälper vi självklart bolag med hela deklarationsprocessen men många gånger hjälper vi endast till med de mer komplicerade fastigheterna som till exempel köpcentrum, projektfastigheter, hotell, enanvändarbyggnader, byggnader med allmännyttig verksamhet och andra fastighetsdeklarationer som behöver kompletteras med en särskild bilaga.
Faktorer med stor inverkan
För hyreshus är årshyran den faktor som har den största påverkan på taxeringsvärdet. I huvudsak ska alla tillägg som hyresgästen betalar för såsom värme, fastighetsskatt, VA, masthyra etc. ingå i årshyran. Det är dock viktigt att säkerställa att ersättningar som avser annat än hyra för lokalen och driften av denna, exempelvis hyra för upplåtelse av mark, inte ingår i årshyran som deklareras. En viktig tankeregel är att den hyra som deklareras ska avse upplåtelse av lokal. Det är hyran i 2023 års nivå som ska deklareras men om man som fastighetsägare saknar uppgifter om 2023 års hyresnivå kan man räkna om ett senare års hyresnivå, Skatteverket publicerar i slutet av augusti 2024 sina allmänna råd där omräkningstal för detta framgår.
Granska vilka ytor som ligger under mark. Detta har inte alltid någon större påverkan på taxeringsvärdet för byggnad men det kan ha stor påverkan på taxeringsvärdet för mark. Ytor under mark ska nämligen inte medräknas i byggrätten ovan mark, som är det ingångsvärde som fastställer taxeringsvärdet för mark. Det lönar sig därför ofta att göra en extra granskning av ytor som ligger under mark. För suterrängplan finns särskilda beräkningsregler för att fastställa om ytor ska klassas som under eller över mark.
Allmän fastighetstaxering (AFT) sker var sjätte år (2019, 2025, 2031). Då taxeras hyreshus, industrier, specialenheter och elproduktionsenheter, och dessa får i och med AFT:en nya taxeringsvärden. Skatteverket gör vid en AFT en översyn av bland annat värderingsmodeller, allmänna riktvärden, rekommenderade hyresnivåer och värdeområdesindelningar.
Förenklad fastighetstaxering (FFT) sker var sjätte år (2022, 2028, 2034). Då taxeras hyreshus som får nya taxeringsvärden. För ägare av hyreshus uppfattas inte en FFT annorlunda jämfört med en AFT. Dock genomför Skatteverket inte samma översyn av till exempel värderingsmodeller och värdeområden.
Särskild fastighetstaxering (SFT) sker år då inte AFT eller FFT sker men endast om särskilda skäl föreligger. För att en fastighet ska bli föremål för en SFT ska en väsentlig förändring ha skett under föregående år. Det kan till exempel vara en nybyggnation, större tillbyggnation, en rivning eller en fastighet med ändrade skatteförhållanden (exempelvis att en ny hyresgäst bedriver en allmännyttig verksamhet).
Särskilda förhållanden
Andra fastigheter som ofta blir feltaxerade är enanvändarbyggnader, vakanta fastigheter, fastigheter med särskild byggrätt, saneringsbyggnader och kanske framför allt projektfastigheter. Tänk på att det ofta finns särskilda förhållanden på den aktuella fastigheten som kan föranleda en justering. En hjälpregel kan vara att sådant som skulle ha en negativ inverkan på marknadsvärdet vid en försäljning ofta också borde vara skäl för en nedjustering av taxeringsvärdet. Exempel på detta kan vara konstruktionsfel, asbest, eftersatt underhåll samt tomställda industribyggnader (överloppsbyggnader). Fastighetsägaren måste själv upplysa Skatteverket om att dessa förutsättningar föreligger avseende den aktuella fastigheten.
När Skatteverket fattat beslut om nya taxeringsvärden är det viktigt att granska dessa mot vad som faktiskt deklarerats. Det är inte ovanligt att besluten uppges ha fattats i enlighet med inlämnade deklarationer trots att så inte är fallet. Om besluten inte är korrekta finns det möjligheter att ompröva dessa inom fem år efter taxeringsåret, möjligheten till omprövning i fem år gäller oavsett om Skatteverket fattat ett felaktigt beslut eller om fel uppgifter deklarerats från början. Det är också vanligt att man vid deklarationsarbetet upptäcker fel i historiska beslut. Notera att besluten som fattades vid den allmänna fastighetstaxeringen 2019 går att ompröva till och med den 31 december 2024.
Anstånd med inlämningen
Undantag från att lämna in deklarationerna den 1 november 2024 kan medges om man som fastighetsägare ansöker om anstånd. För att en fastighetsägare ska medges anstånd måste särskilda skäl finnas. Skatteverket menar att särskilda skäl är omständigheter som fastighetsägaren inte kan påverka och som medför att det är mycket svårt att lämna in deklarationen i tid. För att Skatteverket ska kunna bedöma om det finns någon grund för anstånd är det viktigt att man motiverar sin ansökan på ett tydligt sätt.
Om man som fastighetsägare har anlitat en extern rådgivare med att upprätta fastighetsdeklarationerna kan den externa rådgivaren ansöka om byråanstånd. För byråanstånd krävs inte att särskilda skäl föreligger för att anståndet ska medges.
Om anstånd medges är den sista dagen för inlämning den 28 februari 2025, detta datum gäller både för fastighetsägares anstånd och för byråanstånd.