Atrium Ljungberg vill bygga höghus vid nya t-banan i Sickla

Atrium Ljungberg vill bygga ett högre landmärke om 20–23 våningar ovanpå den nya tunnelbanestationen i Sickla. Fyra arkitektfirmor har bjudits in till parallellt uppdrag. I första hand klurar Atrium Ljungberg på kontor och hotell.

 

Fyra aktitektkontor  är inbjudna av Atrium Ljungberg och Nacka Kommun till ett parallellt uppdrag för att utreda förutsättningarna för ett högt hus vid Sickla Station.

De fyra inbjudna kontor en är: Kanozi arkitekter, Scheiwiller Svensson arkitekter, Tengbom och Utopia arkitekter.

Vid den aktuella fastigheten, Sicklaön 83:22, som Atrium Ljungberg äger ska den planerade tunnelbanestationen Sickla station byggas. Det är en av de fem nya stationer som byggs när tunnelbanan förlängs från Kungsträdgården till Nacka. Utbyggnaden till Nacka planeras starta 2018/2019. Byggtiden är sju till åtta år.

På den aktuella platsen finns i dag inga byggnader, utan marken har använts som etableringsområde och byggarbetsplats i samband med utbyggnaden av Tvärbanans förlängning från Sickla udde. Någon direkt vegetation finns inte på fastigheten.

Atrium Ljungberg önskar vid platsen uppföra en byggnad om ca 20–23 våningar innehållande tunnelbanestation, kontor, handel och service samt hotell. Idéskisser som Fastighetsvärlden sett i kommunala handlingar ger en LOA på drygt 20.000 kvm.

I Nacka kommun ska bebyggelse som överstiger 16 våningar alltid föregås av parallella uppdrag eller arkitekttävling. Vem som får uppdraget avgörs i maj.

Efter att det parallella uppdraget är slutfört planeras fortsatt planprocess för området att påbörjas. Samråd kommer, enligt preliminär tidplan, att hållas tidigast under det fjärde kvartalet 2018.

I närheten finns området Alphyddan som uppfördes 1960–1965 som innehåller bostadshus som är som högst 15 våningar.

Kartan visar var i Sickla del av Sicklaön 83:22 är belägen. Karta: Nacka kommun.
Här planeras de nya stationsuppgångarna för Sickla Station: Karta: SLL.
Sedan några månader har tvärbanan förlängts till Sickla och möter där Saltsjöbanan. I bakgrunden syns den lägre byggnad som det tidigare skissats på där tunnelbaneuppgångens skulle komma. Nu är det ett högre hus som utvärderas. När allt står klar blir Sickla en riktigt stark knutpunkt för spårbunden trafik.

 

Fler Nyheter från förstasidan

Barents Center i papperskorgen

Det bidde ingen arena, det bidde inget köpcentrum, det bidde ingen skola. Det bidde ingenting.

Peabs bostadsaffär ger fortsatt bra resultat

Försäljningen ned, men ändå hävdad, och fortsatt bra rörelseresultat.

Tuff kamp bakom bostadsaffär på Östermalm

Tog hem spelet genom flera kreativa grepp – trots vågad prisbild.

Batljan miljardköper trähus – 50-årigt hyresavtal

Kommunen hyr allt i 50 år.

SBB har affärer för 2 miljarder på gång

Snabbväxaren tar sats igen efter ett lite lugnare köptempo.

Pareto säljer XXL:s centrallager i Örebro

Säljer till rekordlåg yield och med 100 mkr i vinst efter tre års innehav.

Gorosch: "Känns konstigt att lämna min lilla baby"

Slutar efter nästan elva år inom bolaget. Får ny vd-roll.

Skanska kan bygga 50 procent större i city

Stockholms Stad ger inom kort klartecken för projektet.

Wilner Andersons nya jobb

Tidigare vd på Agora och Steen & Ström Sverige.

435 miljoner för tomten i Hagastaden

Svåra förutsättningar för bygget sänkte priset.

Midroc och Serneke utvecklar ny stadsdel

Förvärvar två fastigheter i strandnära läge för att utveckla en ny stadsdel.

Bildextra: Så blir nya Bank Hotel

Det senaste hotelltillskottet i centrala Stockholm. Se de första bilderna.

Isabella Löwengrip hyr i Urban Escape 

Ser möjligheter att expandera och attrahera nya samarbeten.

Tillbaka till förstasidan