Atrium Ljungberg vill bygga höghus vid nya t-banan i Sickla

Atrium Ljungberg vill bygga ett högre landmärke om 20–23 våningar ovanpå den nya tunnelbanestationen i Sickla. Fyra arkitektfirmor har bjudits in till parallellt uppdrag. I första hand klurar Atrium Ljungberg på kontor och hotell.

 

Annons

Fyra aktitektkontor  är inbjudna av Atrium Ljungberg och Nacka Kommun till ett parallellt uppdrag för att utreda förutsättningarna för ett högt hus vid Sickla Station.

De fyra inbjudna kontor en är: Kanozi arkitekter, Scheiwiller Svensson arkitekter, Tengbom och Utopia arkitekter.

Vid den aktuella fastigheten, Sicklaön 83:22, som Atrium Ljungberg äger ska den planerade tunnelbanestationen Sickla station byggas. Det är en av de fem nya stationer som byggs när tunnelbanan förlängs från Kungsträdgården till Nacka. Utbyggnaden till Nacka planeras starta 2018/2019. Byggtiden är sju till åtta år.

På den aktuella platsen finns i dag inga byggnader, utan marken har använts som etableringsområde och byggarbetsplats i samband med utbyggnaden av Tvärbanans förlängning från Sickla udde. Någon direkt vegetation finns inte på fastigheten.

Atrium Ljungberg önskar vid platsen uppföra en byggnad om ca 20–23 våningar innehållande tunnelbanestation, kontor, handel och service samt hotell. Idéskisser som Fastighetsvärlden sett i kommunala handlingar ger en LOA på drygt 20.000 kvm.

I Nacka kommun ska bebyggelse som överstiger 16 våningar alltid föregås av parallella uppdrag eller arkitekttävling. Vem som får uppdraget avgörs i maj.

Efter att det parallella uppdraget är slutfört planeras fortsatt planprocess för området att påbörjas. Samråd kommer, enligt preliminär tidplan, att hållas tidigast under det fjärde kvartalet 2018.

I närheten finns området Alphyddan som uppfördes 1960–1965 som innehåller bostadshus som är som högst 15 våningar.

Kartan visar var i Sickla del av Sicklaön 83:22 är belägen. Karta: Nacka kommun.
Här planeras de nya stationsuppgångarna för Sickla Station: Karta: SLL.
Sedan några månader har tvärbanan förlängts till Sickla och möter där Saltsjöbanan. I bakgrunden syns den lägre byggnad som det tidigare skissats på där tunnelbaneuppgångens skulle komma. Nu är det ett högre hus som utvärderas. När allt står klar blir Sickla en riktigt stark knutpunkt för spårbunden trafik.

 

Fler Nyheter från förstasidan

Bilder: Så kan nya Centralstaden förändras

Totalkostnaden bedöms till hela 25 miljarder kronor. Läs senaste nytt kring projektet som förändrar centrala Stockholm. Se även en ny video.

SLP förvärvar för 270 mkr

Köper logistikfastighet med förädlingspotential.

The Body Shop i likvidation

Svenska bolaget lägger ner efter extrainsatt bolagsstämma.

Johan Skoglund: ”På väg att förbättras”

86:e och sista delårsrapporten som JM-vd.

Krönika

Utsmyckning är ett smart, värdehöjande grepp i stadskärnan

Monica Bruvik skriver FV-krönika.

Kontrollbalansräkning träffar Oscar Properties hårt

Likvidation av bolaget kan bli nästa steg.

Räknar med att sälja för mer än 30 miljarder

FV berättar hur planerna ser ut.

Välkänd arkitektfirma i konkurs

”En direkt konsekvens av vad som händer i branschen.”

JM säljer till Bonnier för 410 mkr

Överraskande affär. Tomas Hermansson berättar för FV om framtidsplanerna.

Operan håller stängt i fem år

Omfattande renoveringar om 3,1 miljarder krävs. Kungliga Operan är inte nöjda.

Stort bostadstema – var finns Alexanderhugget?

Nytt FV-magasin ute – stort tema om bostadskrisen, med mera.

Framtid & återbruk

Nya certifieringsstandarder har utgjort såväl piska som morot för att skynda på utvecklingen. Artikel ur magasinet.

Säljer för kvarts miljard i kanonaffär – 26% upp

Affär i Stockholm. ”Vi vill inte sälja, men det finns gränser för hur mycket huskramare man kan vara”, säger Sven-Olof Johansson till FV.

Öppnar flaggskepp i city

Öppnar första i Sverige.

Tillbaka till förstasidan