Joakim Arvius,vd Colliers, är redo för några intensiva dagar på den stora fastighetsmässan Mipim.
Vad tar ni med er för godbitar till Cannes för att erbjuda marknaden?
– Vi har ganska mycket bostäder, både nyproducerat och begagnat, där intresset börjat vakna även för det sistnämnda. Vi märker ett stort internationellt intresse för bostäder. Vi har även några hotell som vi kan diskutera, plus några logistikportföljer – men det är det nog många som har.
Är Mipim en viktig mötesplats för er? Hur har den förändrats genom åren?
– Ja, den är viktig och ännu viktigare för oss nu när vi har internationella ägare och det kontaktnät som det medför. Mässan har förändrats genom åren, från att man främst presenterade affärsmöjligheter till att handla om att till stor del nätverka och lyssna in vad olika aktörer vill och vad de har på sin agenda.
– Årets Mipim kommer dessutom bli mycket roligare för oss svenskar, då Sverige sticker ut som ett starkt land i en internationell jämförelse, vilket är stor skillnad jämfört med för bara några år sedan då det fanns stora frågetecken kring den svenska fastighetsmarknaden, belåningsgraden och ägandet.
Hur många åker ni från Colliers till Mipim?
– Det är sex personer från Sverige som åker och lika många från Norge. För ganska länge sedan hade vi en lägenhet i Cannes som vi hyrde av en tidigare minister, men när hon sålde den så fick vi se oss om efter nya lösningar. Vi pusslar och bor i olika lägenheter.
(Artikel ur magasinet Fastighetsvärlden nr 2/2025 som bland annat innehåller en special om Mipim plus en stora analys av fastighetsmarknaden i Stockholm.)