Fastighetsvärlden kan berätta att Apple nu helt ger upp sina planer på en flaggskeppsbutik i centrala Stockholm.
Bolaget vill nu sälja sin fastighet där så snart som möjligt och har anlitat Catella för att hitta en köpare.
Det var sommaren 2015 som Apple i en off market-affär slog till och köpte tomträtten Sju Sekel 1 som ligger i Kungsträdgården. Enligt uppgift till Fastighetsvärlden var priset höga 129 miljoner kronor, motsvarande 172.000 kr/kvm. Det var då långt över tidigare noterade priser, enligt Fastighetsvärldens statistik. Säljare var Handelskammaren Stockholm.
Apple planerade för att säga upp den nuvarande hyresgästen, TGI Fridays, riva byggnaden och uppföra en ny något större byggnad för att där han sin flaggskeppsbutik. Men när den nya grönblå majoriteten i Stockholm stadshus efter valet meddelade att Apple inte får genomföra sina projektplaner så var det ytterligare en motgång för den amerikanska teknikjätten. Fastighetsvärlden berättade för några månader sedan att Apple då försökte sälja fastigheten till Stockholm stad för 179 miljoner kronor – alltså 50 procent mer än förvärvspriset. Staden nobbade. Apple motiverade priset med att man haft stora utgifter i samband med projektarbetet.
Fastighetsvärlden berättade även att företrädare för Apple var rasande på politiker och tjänstemän i Stockholms stad för att man ursprungligen fått signalen om att man kunnat genomföra sina projektplaner och skapa en flaggskappsbutik på platsen.
I ett brev till borgarrådet Joakim Larsson (M), som Fastighetsvärlden tagit del av, skriver nu Manuel Incerdi, director retail real estate development vid Apple, att ”man är besvikna över att inte kunna förverkliga projektet”. Han informerar även att fastigheten är till salu och att Stockholm stad har möjlighet att köpa. Tonläget i brevet är formellt och sakligt.
Investerare som Fastighetsvärlden har talat med uppger att priset som Apple betalade, och även det man ville ha från Stockholms stad tidigare, inte är avskrämmande högt under förutsättning att man får hyra ut för valfri verksamhet. Men så är ju inte fallet. Stockholm stad vill att den huvudsakliga verksamheten där ska vara kafé/restaurang eller ”bricklunch” som det uttrycks i äldre bestämmelser.
Manuel Incerdi avslutar sitt mejl med att konstatera att Sverige förblir en viktig marknad för Apple genom butikerna i Täby Centrum, Väla i Helsingborg och Emporia i Malmö.