Åhléns stänger i Skärholmen – ”Vi är oroliga”
Stängt även i Solna och Sundbyberg senaste tiden. Åhléns har under den senaste tiden stängt två varuhus i Stockholmsområdet, dels i Sundbyberg (med Fabege som hyresvärd och i Solna Centrum (Unibail-Rodamco). I februari 2017 stänger Åhléns även det stora varuhuset i Skärholmen Centrum som ägs av brittiska Grosvenor, finska Varma och sydkoreanska National Pension Service (NPS).
Flera butiker har stängt ner i gallerian det senaste året, uppger Stockholm direkt.
– Centrum är i gungning. Vi är oroliga, det är många butiker som stänger, säger Ferit Gabriellson, ordförande i företagarföreningen, till tidningen och uppger att handlarna inte är överens om förlängda öppettider och bakom den protesten står även flera stora kedjor.
Carl Strufve, fastighetschef hos centrumägaren Grosvenor, ser ingen centrumkris:
– Tvärtom ser vi en positiv trend med ökad omsättning och fler besökare. Vi förhandlar med flera stora internationella aktörer, säger Stufve och nämner flera kedjor som är på väg in och han konstaterar även att Grosvenor diskuterar med Åhléns om eventuellt mindre lokaler.
Utöver Skärholmen har Åhléns även meddelat att varuhusen i Lycksele, Mora och Värnamo ska stänga. Ytterligare varuhus kan komma att läggas ned, skriver Handelsnytt. Dessutom har kedjan varslat 60 personer på sitt huvudkontor på Södermalm i Stockholm. På öppningssidan har Åhléns tillfört ett stort varuhus om hela 6.000 kvm i Mall of Scandinavia i Solna, som kan förklara varför kedjan stängt i närbelägna Solna Centrum och Sundbyberg.
Grosvenor Fund Management förvärvade stora Skärholmen Centrum i januari 2015 (läs mer här). Fastighetsvärlden har bedömt köpeskillingen till cirka 3,5 miljarder kronor. Både Grosvenor och föregående ägare RBS har fått mycket mycket beröm för hur man utvecklat centrumet – som för närvarande dessutom byggs ut.
Den tidigare ägaren, brittiska Boultbee, som köpte från Stockholm stad, fick under sitt ägande utstå mycket kraftig kritik – och flera butiker omställdes, och vakansgraden sköt i höjden till uppemot 20 procent. Det brittiska bolag inledde sitt ägande med att till exempel ta betalt för parkeringen, vilket ledde till att många kunder valde andra anläggningar i protest.
Fastighetsvärlden Idag 2016-11-04