A6 i Jönköping byter namn till Asecs

Namnbyten av köpcentrum har sällan varit en succé. Men nu gör A6 i Jönköping samma försök. Den av Alecta ägda fastigheten byter namn till Asecs.

Annons

I samband med invigningen av nya A6 lanseras en ny logotyp och ett uppdaterat namn – med världens influenser. Namnet skrivs Asecs men uttalas som det alltid gjort,
”a-­sex”.

– Vi vill med ett namn- och profilbyte markera starten på en ny epok och ytterligare stärka vårt nya koncept. Som input till det nya namnet valde vi att ställa frågan till världen om hur A6 låter på olika språk. Eftersom A6, bestående av en bokstav och en siffra, egentligen inte är ett svenskt ord från början uttalas namnet på helt olika sätt beroende vem i världen som tillfrågas. Vi ville skapa en unik, tolerant, språklös mix utifrån det insamlade underlaget. Samtidigt var vi noga med att det nya namnet skulle uttalas på samma sätt som det alltid gjort. Det kändes viktigt att hitta en balans mellan att markera något nytt och bejaka de positiva associationer vi byggt upp genom åren, säger Lars Bröms, centrumchef på Asecs.

Alecta har varit en långsiktig ägare av A6 Center/Asecs sedan öppningen 1987. Köpcentret, som delvis ligger ovanför E4:an, har ca 80 butiker, restauranger och caféer.

Alexander Sundberg, chef för fastighetsutveckling på tjänstepensionsbolaget Alecta som äger och utvecklar Asecs:

– Det nya konceptet handlar om att hitta ett övergripande långsiktigt mervärde som är konstant, unikt, attraktivt och oberoende av befintligt utbud. En övergripande upplevelse och anledning till att besöka Asecs. En ompositionering från att ”bara” vara ett köpcentrum till att bli en destination. Vi har visionen; ta världen till Jönköping och Jönköping till världen. Visionen betyder att vi ständigt strävar efter att ta in influenser, inspiration, kultur och trender från hela världen och blanda detta med lokala attribut och värderingar.

Fler Nyheter från förstasidan

Bilder: Så kan nya Centralstaden förändras

Totalkostnaden bedöms till hela 25 miljarder kronor. Läs senaste nytt kring projektet som förändrar centrala Stockholm. Se även en ny video.

SLP förvärvar för 270 mkr

Köper logistikfastighet med förädlingspotential.

The Body Shop i likvidation

Svenska bolaget lägger ner efter extrainsatt bolagsstämma.

Johan Skoglund: ”På väg att förbättras”

86:e och sista delårsrapporten som JM-vd.

Krönika

Utsmyckning är ett smart, värdehöjande grepp i stadskärnan

Monica Bruvik skriver FV-krönika.

Kontrollbalansräkning träffar Oscar Properties hårt

Likvidation av bolaget kan bli nästa steg.

Räknar med att sälja för mer än 30 miljarder

FV berättar hur planerna ser ut.

Välkänd arkitektfirma i konkurs

”En direkt konsekvens av vad som händer i branschen.”

JM säljer till Bonnier för 410 mkr

Överraskande affär. Tomas Hermansson berättar för FV om framtidsplanerna.

Operan håller stängt i fem år

Omfattande renoveringar om 3,1 miljarder krävs. Kungliga Operan är inte nöjda.

Stort bostadstema – var finns Alexanderhugget?

Nytt FV-magasin ute – stort tema om bostadskrisen, med mera.

Framtid & återbruk

Nya certifieringsstandarder har utgjort såväl piska som morot för att skynda på utvecklingen. Artikel ur magasinet.

Säljer för kvarts miljard i kanonaffär – 26% upp

Affär i Stockholm. ”Vi vill inte sälja, men det finns gränser för hur mycket huskramare man kan vara”, säger Sven-Olof Johansson till FV.

Öppnar flaggskepp i city

Öppnar första i Sverige.

Tillbaka till förstasidan