57 procent färre sålda för Bonava
Bonava sålde den 57 procent färre bostäder under fjärde kvartalet 2022 än motsvarande period det föregående året. Antalet produktionsstarter minskade med 73 procent.
– Vi har varit tydliga med att vi är mer selektiva när vi startar projekt och att rätt förutsättningar måste föreligga. I pågående portfölj har vi en god försäljningsgrad om 67 (71) procent, säger Peter Wallin, vd och koncernchef.
Bonavas nyckeltal för fjärde kvartalet, september – december 2022:
- Nettoomsättningen uppgick till 6 161 (6 377) MSEK
- Kvartalets bruttoresultat belastades med kostnader om 118 MSEK i nedskrivningar av kapitaliserade projekteringskostnader och riskavsättningar i Sverige samt 67 MSEK i Tyskland i avsättningar, framförallt för garantier i avslutade projekt.
- Bruttomarginalen uppgick till 10,6 (13,3) procent
- Rörelseresultat före jämförelsestörande poster uppgick till 394 (595) MSEK och rörelsemarginalen var 6,4 (9,3) procent
- Kvartalet belastades med 56 MSEK till följd av omstrukturering som har klassificerats som jämförelsestörande poster
- Rörelseresultat efter jämförelsestörande poster uppgick till 338 (633) MSEK och rörelsemarginalen var 5,5 (9,9) procent
- Resultat per aktie uppgick till 1,96 (4,56) SEK
- Antal sålda bostäder var 620 (1 447)
- Antal produktionsstarter uppgick till 534 (1 964)
- Antal byggrätter uppgick till 32 700 (31 000)
- Kvartalet belastades med en nedskrivning av nettotillgångar till ett värde av 877 MSEK avseende verksamheten i S:t Petersburg
Tolv månader, januari – december 2022:
- Nettoomsättningen uppgick till 15 706 (14 746) MSEK
- Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster uppgick till 950 (1 081) MSEK och rörelsemarginalen var 6,0 (7,3) procent
- Rörelseresultat efter jämförelsestörande poster uppgick till 894 (1 002) MSEK och rörelsemarginalen var 5,7 (6,8) procent
- Resultat per aktie uppgick till 4,71 (6,35) SEK
- Antal sålda bostäder var 2 727 (4 680)
Pater Wallin i avslutande rader i vd-ordet:
– Utvecklingen i det fjärde kvartalet innebär att verksamheten behöver anpassas till lägre volymer. Det är svåra beslut, som på något plan påverkar alla våra medarbetare. Förändringen har skett snabbt, där vi under 2022 gått från en stark marknad till en utmanande situation. Samtidigt har vi tagit viktiga steg för att öka lönsamheten, där enkelhet och tydlighet är ledord i vårt arbete framåt. Sammantaget känner jag att vi står bättre rustade att möta de möjligheter som kommer att uppstå