H&M fortsätter att optimera butiksportföljen genom att stänga utvalda butiker. I kvartalet gick klädkedjan in med nästan 120 färre butiker jämfört med samma tidpunkt föregående år och kedjan nettostängde 40 butiker under perioden.
Uppgraderingar av våra fysiska butiker har fortsatt hög prioritet. Utöver ombyggnation av nyckelbutiker i flera större städer, utökar vi under året uppgraderingar av kundupplevelsen till fler butiker på fler marknader, skriver Daniel Ervér i vd-ordet.
H&M-gruppen har enligt avtal möjlighet att omförhandla eller avsluta cirka en tredjedel av hyreskontrakten årligen. För 2025 planeras cirka 80 nya butiker att öppnas. Merparten av öppningarna kommer ske på tillväxtmarknader. Cirka 190 butiker planeras att stängas på främst etablerade marknader.
– Vi har en stabil finansiell ställning som ger oss handlingsutrymme att prioritera det som skapar mest värde för våra kunder. Med makroekonomisk och geopolitisk osäkerhet är det viktigt att vi fortsätter med fullt fokus på vår plan och erbjuder den bästa kombinationen av mode, kvalitet, pris och hållbarhet för alla. Därför stärker vi vårt kunderbjudande ytterligare genom ett uppgraderat produkterbjudande, en mer inspirerande shoppingupplevelse och ett starkare varumärke. På så sätt skapar vi förutsättningar för långsiktig lönsam och hållbar tillväxt, med H&M-varumärket och organisk tillväxt i fokus, skriver Daniel Ervér.
H&M öppnar sin första butik i El Salvador under 2025. De första H&M-butikerna i Brasilien kommer att öppna under andra halvåret 2025.
Per den 28 februari 2025 ingick 4.213 (4.338) butiker i H&M-gruppen.
På det årliga heldagsseminariet Köpcentrum & Butiker den 10 september medverkar bland annat Louise Göransson, nordisk expansionschef H&M.