3 kreatörer ger smarta och vilda förslag för Gamla Brogatan
Fastighetsvärlden kontaktade tre kreatörer för att höra deras funderingar över vad som krävs för att bortglömda Gamla Brogatan ska bli en destination utöver det vanliga.
(texten är ursprungligen publicerad i magasinet Fastighetsvärlden nr 7–8/2017 som har temat Arkitektur och stadsutveckling).
En fastighetsägargrupp har bildats för att lyfta Gamla Brogatan. Läs huvudtexten här.
”Zorn och Strindberg”
Karolin Forsling, Forsling United:
– Jag börjar alltid med att se till platsens historia och själ. Här kittlas jag av tanken på att August Strindberg, Anders Zorn, Nils Ferlin med flera hängt på gamla restaurang 55:an. Gatan har varit en mötesplats för konstnärer, skribenter, musiker och hantverkare. Området är ganska ”ostockholmskt” i sin karaktär för att vara city. Det bär med sig historien av låga byggnader. Här skulle jag ta mig tid att verkligen studera och intervjua människorna och näringsidkarna för att få inspiration och kunskap kring dagsläget. Det ostockholmska ser jag som en styrka. En skön grupp personer, med olika kompetenser, skulle kunna mixa in historia, nutid och framtid. Det finns en enorm potential i denna gata och plats.
”Utveckla gränden”
Jerker Söderlind, arkitekt och VD på Stadsliv AB:
– Jag skulle vilja utveckla gången vid Korgmakargränd. De tolv parkeringsplatserna skulle kunna ersättas av tolv små butiker. Det skulle bli en attraktion och gynna Gamla Brogatan. Alltså motsvande som ägt rum vid den gamla industrikåken i New York där High Line börjar. Längs Gamla Brogatan borde det vara fokus på mat, presenter och hantverk liksom på mat och kanske exklusiva antikviteter. Självklart måste man fixa trottoarvärme för som det är nu kan man inte gå där vintertid. Gatstenen borde bytas. Fasaderna tycker jag är bra som de är.
”Blå fasader?”
Fredrik Widing, VD Gate 46:
– Det är en gata med stora möjligheter. Kunderna i dag efterfrågar väldefinierade handelsplatser. Vad saknar centrala Stockholm i dag? Jag tror på fler konceptbutiker med ett mer urbant erbjudande, ungefär som de koncept som söker sig till Götgatan och Södermalm. Det krävs även mix av restauranger, kaféer och barer för att få gatan att leva även på kvällarna. En nyetablerad handelsplats kräver även mer än bara nytt innehåll – den skulle även behöva skapa en visuell förändring, kanske måla entrévåningen i blått och varför inte skyltar i brons? För att verkligen lyckas behöver Fastighetsägarna gå ihop kring en gemensam vision och avsätta en budget för att kunna marknadsföra gatan och konceptet.