Hela 12 miljoner besökare på Mall of Scandinavia
Ett dussin nya butiker. Unibail-Rodamco har kunnat räkna in att man haft totalt tolv miljoner besökare i Mall of Scandinavia sedan jätteköpcentret öppnade i Solna 12 november ifjol. Det ger ett snitt på 1,15 miljoner besökare per månad.
– Det är ungefär vad vi hoppats på, men det har gått snabbare än vi räknat med. Vi har nått vårt treårsmål redan efter ett år, säger VD Lars-Åke Tollemark till Fastighetsvärlden.
Han konstaterar att Mall of Scandinavia efter ett år kommer att ha intagit samma siffror som Täby Centrum, som även det ägs av Unibail-Rodamco.
Tollemark berättar att juli månad medförde överraskande många besökare till Mall of Scandinavia. Bolagets mål är att handelsplatsen ska bli en av Stockholmsområdets tio främsta turistdestinationer. Hur många av besökarna som är turister finns det dock ingen statistik kring.
Efter att ha varit öppet i 10,5 månad har ungefär ett dussin butiker bytts ut (plus pop up-butiker) i Mall of Scandinavia. Det är ungefär den förnyelsetakt som kan behövas. Bland de nya kan främst nämnas Mac som säljer kosmetik och Aesop som specialiserar sig på exklusiva tvålar.
Fastighetsvärlden Idag 2016-10-06