11 300 nya bostäder i Värmdö om Österled byggs
Tar upp kampen med Nacka. Om staten bygger Österleden lovar Värmdö 11.300 nya bostäder. Kommunen tar nu upp kampen om bostadsbyggandet med grannen Nacka, uppger Nacka Värmdö-posten.
Värmdö kommun räknar med 20.000 till 30.000 nya invånare till 2035 om Österleden byggs. Utan leden kommer det att behöva byggas 6.000 nya bostäder fram till 2035. Men ett beslut om en östlig tunnel är kommunen beredd att bygga 11.300 nya bostäder, vilket nästan en dubblering mot vad som sagts i översiktsplanen, skriver Nacka Värmdö-posten.
En östlig förbindelse, från Värmdöleden till Frihamnen, är nödvändig för att Värmdö ska fortsätta vara en del av den expansiva Stockholmsregionen. Det anser kommunstyrelsens ordförande Monica Pettersson (M), som skrivit till Sverigeförhandlingen. Samma sak har nyligen framförts till Trafikverket.
– Leden ger stora nyttoeffekter för Värmdös invånare. Trafikverkets nyttoanalys visar att det inte längre handlar om ifall leden ska byggas, utan när, säger hon till Nacka Värmdö-posten.
Österleden är den sista delen av en möjlig ringled runt Stockholm som saknas. Essingeleden (västra leden/E4:an) öppnade för trafik i augusti 1966. Södra länken invigdes i oktober 2004 och Norra länken i november 2014.
– Jag tycker det finns mycket som talar för att man bör knyta ihop den här ringen. Effekterna på bostadsbyggande och trafik är så stora att det mesta talar för det, säger sade statens förhandlingsperson HG Wessberg till SR i våras.
Om inga okända hinder dyker upp kan vägen vara klar om 15 år, berättade SR. Kostanden beräknas bli 17 miljarder kronor.
Östlig förbindelse enligt nuvarande idé har planerats sedan 1990. Den planerades gå helt i tunnel under Saltsjön och Djurgården från Värmdöleden till Frihamnen. Nu utreds främst tre alternativ till sträckning.
Fastighetsvärlden Idag 2015-10-15