”NCSC ska bli mer relevanta”
Marika Wærn
Mjukt
Ålder: 41 år.
Familj: Fru och tre barn.
Bostad: Bostadsrätt i Stockholms innerstad.
Fritid: Tar långa promenader i skogen med min hund samt bygger och renoverar hemma.
Nya bolaget
NCSC: Nordic Council of Shopping Centres är del av den internationella organisationen ICSC, ett intresseorgan för fastighetsägare inom köpcentrumsegementet.
Tufft
Fler fast. bolag på börsen 2014:
”Ja, Hemfosa.”
Hur ser räntan ut om ett år:
”Ingen uppfattning. ”
Transaktionsvolymen 2013:
”Ingen uppfattning.”
Efter 14 år utomlands, varav sju år i Ryssland, återvände Marika Wærn till Sverige utan några direkta planer.
– Inte mer än att jag skulle ta lite tid för att vila upp mig och så att säga återanpassa mig själv till Sverige igen, säger hon.
Utlandsäventyret startade via EF Education där hon bland annat bygde lokalkontor och språkskolor. År 2002 satt hon i London men lågkonjunkturen som inträffat efter den 11 september gjorde att affärsmöjligheterna var uttömda.
– Ryssland var ett av få länder där man fortfarande kunde få någonting gjort, berättar hon.
Så hon åkte dit, från början med uppdraget att hjälpa Ikea etablera varuhus på den växande ryska marknaden. Det slutade med att hon istället blev underleverantör.
– Jag startade ett företag för att leverera växter och träd till varuhusen. Jag såg att det fanns ett hål att fylla på marknaden.
Wærn sålde sitt företag 2011 och flyttade hem till Sverige där hon började jobba som konsult i eget företag, bland annat med affärsutveckling och rekrytering.
– De två åren var viktiga eftersom jag byggde upp ett stort personligt nätverk här i Sverige.
Nätverket var en av anledningarna till att hon tidigare i år fick en förfrågan från NCSC om hon ville gå in som VD i bolaget.
– Jag hade blivit rekommenderad och med mitt intresse var det inte mycket att fundera på.
Hon har inte själv jobbat rent handgripligen med köpcenter men säger sig ha ett brinnande intresse för dem.
– När jag var på semester i Asien i våras besökte jag ett stort antal köpcentrum, men inte för att shoppa utan för att jag var intresserade av de asiatiska köpcentrumtrenderna. Köpcentrumutveckling är ett stort intresse.
Ambitionen på NCSC är att göra organisationen mer synlig och relevant.
– Vi ska ha det skarpaste örat mot marken och vara den självklara organisationen för den bästa informationen.