Nordiqus söker Asset Manager Sverige
Är du relationsorienterad och driven av resultat? Trivs du med att röra dig mellan strategiska och operativa frågor? Vill du ingå i en ny koncern och vara med och med och forma framtidens läroplatser? Då tycker vi definitivt att du ska läsa vidare!
Bakgrund
Välkommen till Nordiqus, en av Nordens främsta ägare av utbildningsfastigheter. Vi är passionerade av att skapa och förvalta de allra bästa miljöerna för de viktigaste personerna – våra studenter och lärare.
Bildat år 2022, med Brookfield och SBB som långsiktiga ägare, är Nordiqus en kraft att räkna med. Med över 600 utbildningsfastigheter runt om i Norden är vi stolta över att forma framtidens lärande. Vi strävar efter att skapa värde för våra hyresgäster och långsiktiga samarbetspartners genom att ha en nära och aktiv förvaltning och kontinuerligt arbeta med att utveckla våra utbildningsfastigheter för att möta såväl dagens som morgondagens behov för skola.
Bolaget befinner sig nu i början av uppbyggnadsfasen under ledning av VD Jenny Rehn. Ett förnyat varumärke kommer att lanseras inom kort samt ett dedikerat team som ytterligare kommer förstärka nuvarande fokus på portföljen av utbildningsfastigheter.
Till bolagets svenska organisation söker vi nu en framåtriktad och strategisk Asset Manager för region Syd med placering i Stockholm.
Om tjänsten
I denna roll kommer du att ha det övergripande ansvaret för verksamheten och budget inom din region. Du ansvarar för att aktiv utveckla fastighetsporföljen inom regionen bestående av olika typer av utbildningsfastigheter. Ditt uppdrag är att skapa förutsättningar för tillväxt och effektiv förvaltning utifrån regionens behov och med hög kundnöjdhet. Detta genom ett nära samarbete med bolagets samarbetspartners bestående av SBBs regionala förvaltningsorganisation i Sverige samt Rubik Properties i Danmark. I din vardag kommer du även ha ett tätt samarbete med Asset Manager inom region Nord, Head of Project Development, bolagets VD, CFO samt styrelsen bestående av representanter från Brookfield.
Region Syd omfattar idag ett bestånd från Västerås till Nyköping samt Göteborg och ner till Malmö och Danmark. Inom regionen i Sverige finns det ca 90 fastigheter i portföljen till ett värde av ca 10 miljarder SEK. Danmark omfattar idag nio fastigheter till ett värde av ca 1 miljard SEK.
Rollen innebär ett kund- och affärsansvar, där du arbetar både strategiskt och operativt. Ditt övergripande mål är att identifiera möjligheter för att förädla och utveckla det totala fastighetsvärdet med fokus på långsiktigt hållbar avkastning. Detta genom nära samarbeten med bolagets förvaltningsorganisation i Sverige och Danmark samt dina hyresgäster och kollegor.
Ditt agerande i ditt dagliga arbete är affärsmässigt och besluten grundas på långsiktighet samt bolagets totala resultat. Ditt genuina intresse för samhällsfastigheter, hållbarhet och relationer gör dig till en naturlig katalysator i att driva utvecklingen inom regionen.
I den roll rapporterar du till VD för Nordiqus och utgår från våra centralt belägna lokaler i Stockholm.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
- Resultat- och budgetansvar för din fastighetsportfölj
- Analysera och följa upp fastigheternas resultat mot uppsatta mål
- Rapportering till bolagets VD och föredragning för styrelse samt utländska ägare
- Medverka, vid behov, vid större uthyrning- och hyresförhandlingar
- Leverera enligt uppsatta mål
- Förmedla eventuellt affärsmöjligheter i samråd med SBBs förvaltningsorganisation
- Medverka vid köp- och försäljning av fastigheter
- Stödja och medverka i regionens kontakter med hyresgäster, kommuner, samarbetspartners och andra marknadsaktörer
- Medverka i utveckling och implementering av bolagets gemensamma processer
Erfarenhet och kompetens
Vi ser gärna att du har en akademisk utbildning inom bygg och fastighet med flera års branscherfarenhet och ett genuint intresse för fastigheter. Du har dokumenterad erfarenhet av fastighetsförvaltning och har haft roller med resultatansvar. Du har tidigare ledarerfarenhet, antigen formellt eller informellt. Givetvis är du en exceptionell förhandlare och har erfarenhet av beställarfunktionen.
Specialkompetens som är applicerbar på Nordiqus verksamhet är starkt meriterande såsom kommunal beslutsprocess, skoloperatörers affärslogik och utvecklingen inom utbildningssektor. Du är en van Office-användare, i synnerhet av Excel samt har mycket god förmåga att uttrycka dig i Svenska och Engelska.
Mot bakgrund av dina tidigare erfarenheter känner du dig trygg med att tillsammans med oss leda utvecklingen i Nordiqus i region Syd.
Personliga egenskaper
För denna roll söker vi en drivande och affärsmässig person som brinner för samhällsutveckling. Som person är du trygg i dig själv och har ett prestigelöst förhållningssätt.
Du har ett stort intresse för samhällsfastigheter och regional utveckling och trivs med att skapa och utveckla nya kontaktytor. Kännetecknande för dig som person är att du är en lyhörd relationsbyggare, lösningsorienterad och en tydlig kommunikatör.
Du driver dina projekt och processer framåt, har ett tydligt kundfokus och arbetar lika väl självständigt som i relation med andra. I ditt arbete är du strukturerad, tar ett helhetsansvar och ser till verksamhetens samt teamets bästa. Andra egenskaper vi värderar högt är en positiv inställning, hitta rätt prioriteringar och ett lösningsorienterat förhållningsätt.
Naturligtvis delar du Nordiqus mission om att vara en drivande kraft inom social infrastruktur – genom att äga, förvalta och utveckla utbildningsfastigheter av högsta kvalitet, för dagens och framtidens generationer.
Vi erbjuder dig
Hos oss får du vara en del av ett sammansvetsat team med hög kompetensnivå och engagemang. Du har möjlighet till både flexibla arbetstider och delvis distansarbete. Vid behov finns kontor att tillgå i både Västerås, Malmö och Göteborg.
Vi erbjuder dig en utvecklande och varierande roll i en spännande miljö. Arbetsplatsen präglas av sunt klimat, inspirerande kollegor och stort engagemang där alla medarbetare är viktiga för helheten. Du kommer ha möjlighet att utveckla rollen avseende kundrelationer, affärsmässighet och nytänkande samt vara med och utveckla och effektivisera både förvaltningsaffären och verksamheten.
Din ansökan
I denna rekrytering samarbetar Nordiqus med Real Competence. Du söker tjänsten genom att gå in på www.realcompetence.se och klicka på ”Lediga Jobb”. Vi behandlar ansökningarna löpande så sök snarast, dock senast den 12 december 2023. Har du några frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Sofi Resander på sofi.resander@realcompetence.se alternativt Farnaz Mortazavi på farnaz.mortazavi@realcompetence.se
Om Nordiqus
Bolaget bildades 2022 och är idag väletablerat och drar nytta av två starka, långsiktiga och erfarna ägare, och kan därför kombinera såväl regional närvaro som fastighetsförvaltning med finansiell stabilitet och kapacitet. Koncernen består idag av 605 fastigheter utspridda på de nordiska marknaderna. Fastighetsportföljens omfattning är bred och inkluderar allt från förskolor, grundskolor och gymnasieskolor till yrkeshögskolor och universitet. Bolaget kommer under det fjärde kvartalet 2023 lansera ett förnyat varumärke, ett dedikerat team och ny självständig struktur som ytterligare kommer förstärka nuvarande fokus på portföljen av utbildningsfastigheter. Bolaget är strategiskt väl positionerat för att fortsätta expandera i framtiden via värdeskapande förvärv, projektutveckling samt genom att förädla nuvarande bestånd tillsammans med befintliga hyresgäster och kommuner. Vi har en långsiktig ambition att vara en samhällsbyggare genom att förvalta och utveckla utbildningsfastigheter av högsta kvalitet, för framtidens generationer.
Läs mer på ny hemsida som lanseras under fjärde kvartalet.