Lediga jobb

Chef Handelsstrategi & Erbjudande

  • Alecta Fastigheter

  • Information

  • Ort:
    Stockholm
  • Anställningstyp:
    Heltid
  • Kategori(er):
    Kommersiella fastigheter, Ledning och personalansvar, Uthyrning
  • I samarbete med:
    Real Competence logotyp

Alecta Fastigheter söker Chef Handelsstrategi & Erbjudande

Vill du vara med och vidareutveckla vad en handelsplats kan och ska vara? Där vi skapar förutsättningar för mötet mellan kommersiella aktörer och de konsumenter som söker en bred och relevant utbudsmix i miljöer som inspirerar och attraherar?

Har du lång erfarenhet av retail och handel i olika roller samt god kunskap om vad hyresgäster behöver för att bedriva lönsamma affärer? Har du arbetat med strategisk affärsutveckling och ledarskap?

Med en genuin vilja att tänka nytt i alla led fortsätter Alecta Fastigheter sin tillväxtresa och söker nu en Chef Handelsstrategi & Erbjudande.

Tjänsten
I denna roll är affären och det kommersiella sinnet i fokus, både gentemot hyresgäster och konsumenter. Rollen är nyinrättad och en central funktion hos oss. Genom denna rekrytering vill vi vidareutveckla erbjudandet till våra kunder inom handel på sätt som inte har gjorts tidigare.

Ditt uppdrag blir därför att utveckla den strategiska affären inom handel för att skapa de bästa förutsättningarna för innovativt uthyrningsarbete. I rollen ingår att omvärldsbevaka, analysera kundinsikter och behov samt identifiera och konkretisera kunderbjudanden som är affärsmässigt genomförbara.

Du kommer att rekrytera och bygga upp ditt team bestående av specialister, vilka du kommer ha personalansvar för. Tillsammans formar ni nya kunderbjudanden för tillväxt utifrån våra hyresgästers, besökares och respektive handelsplatsers nuvarande och framtida behov.

I denna tjänst rapporterar du till vår Chef Fastighetsutveckling & Kundrelationer och ingår i dennes ledningsgrupp. I samma team har du chefskollegor med ansvar för fastighetsbeståndet, teknikutveckling, kontorsaffärerna och för våra serviceerbjudanden såsom co-working mm.

Rollen är fri och självständig men det krävs också att du har viljan och förmågan att arbeta i team och nyttja dina kollegors styrkor, både inom ledningsgruppen och bolagets övriga funktioner inom t ex digitalisering, hållbarhet, stadsutveckling, projekt mm.

Du utgår från våra trevliga lokaler i centrala Stockholm men kommer även att behöva resa en del till våra platser runt om i landet.

Är det här du?
Vi söker dig med flera års arbetslivserfarenhet inom fastighets- eller handelsbranschen med god dokumenterad erfarenhet av etablering/uthyrning, affärsutveckling och förhandling på en strategisk nivå. Vi ser också att du har tidigare erfarenhet av roller med budgetansvar och ledarerfarenhet.

Övriga kompetenser som prioriteras

  • Genuint intresse och förståelse för handel, platsutveckling samt hyresgästers och besökares drivkrafter
  • God förståelse för uthyrningsaffären inom handel med ett brett nätverk hos ledande aktörer dvs våra kunder
  • God affärs- och förhandlingsvana samt goda kunskaper inom hyresjuridik och fastighetsekonomi
  • Förmåga att omsätta insikter och idéer till koncept och uthyrningsmöjligheter
  • Stark kommunikativ förmåga med mycket goda ledaregenskaper
  • Goda kunskaper i svenska och engelska, i tal såväl som skrift

Personliga egenskaper
För denna roll söker vi dig som är nyfiken, tålmodig och framtidsorienterad med förmågan att tillsammans med andra arbeta mot gemensamma mål. Du ser möjligheter och inga utmaningar kan bli för stora. Utmärkande för dig som person är din positiva grundinställning och starka drivkraft att göra affärer. Du har en god förmåga att bygga långsiktiga relationer och är intresserad av att analysera omvärlden utifrån sociala och kulturella perspektiv.

I ditt ledarskap skapar du en positiv arbetsmiljö som präglas av engagemang, transparens, nytänkande och affärsmässighet. I ditt dagliga arbete är du pådrivande och strukturerad och kan väga olika intressen mot varandra för att se till helheten.

Du är framåtriktad och räds inte att all struktur inte finns på plats ännu, här får du en möjlighet att påverka och bygga från starten i din nya roll!

Bakgrund
Alecta Fastigheter bildades 2021 och var redan från start ett av Sveriges största fastighetsbolag. Bolaget ägs till 100% av Alecta och avkastningen går tillbaka till Alectas cirka 2,6 miljoner pensionssparare. Idag äger Alecta Fastigheter närmare 80 fastigheter med ett fastighetsvärde om ca 55 mdkr.

Målet är att växa genom både förvärv och utveckling i kombination med aktiv förvaltning och stort kund- och hållbarhetsfokus. Vi arbetar med långsiktig utveckling av staden och platsen och är stolta över vårt uppdrag – att skapa god avkastning till Alectas pensionssparare.

Vår drivkraft är att lyfta människor, verksamheter och städer samtidigt som vi har styrkan att genomföra verklig förändring. Går det att göra saker annorlunda, roligare och bättre? Låt oss testa! Vi kallar det lyftkraft; viljan att lyfta blicken, och kraften att bygga en bättre framtid.

Långsiktig, hållbar och digital utveckling
Alecta Fastigheter tar ett helhetsansvar genom att både äga och förvalta fastigheterna, vi kommer närmare våra hyresgäster och har möjlighet att förstå deras behov och platsen vi verkar på bättre. Vi har en ambition om att vara ledande inom hållbarhet och digitalisering och utifrån ett kontinuerligt arbete ta oss närmare det målet. Vårt hållbarhetsansvar ska genomsyra allt vi gör.

Att arbeta på Alecta Fastigheter
Hos oss får du en unik position där du ges möjlighet att bli del i ett fastighetsbolag som finns där staden växer, människor lever och arbetslivet formas. Vi bygger ett framtidsorienterat bolag där vi värdesätter våra medarbetare och erbjuder en arbetsplats att trivas på, där en tydlig värdegrund och fokus på hållbara lösningar genomsyrar hela verksamheten från start.

För oss på Alecta Fastigheter är det viktigt att värna om varje individ. Vi har en företagskultur där vi har kul! Vi ställer upp för varandra, samarbetar, har gemensamma mål och har stora möjligheter till utveckling.

För att lyckas är det viktigt med balans mellan arbete och privatliv. Därför har vi generösa hälsorelaterade förmåner och tillhandahåller flexibla arbetsplatser. För oss är människorna vår allra viktigaste tillgång och därför kommer vi att arbeta aktivt med att vara fastighetsbranschens mest attraktiva arbetsgivare.

För mer information och ansökan
I denna rekrytering samarbetar Alecta Fastigheter med Real Competence. Du söker genom att gå in på www.realcompetence.se och klicka på ”Lediga Jobb”. Vi räknar med att hantera ansökningarna senast under augusti, så välkommen med din ansökan så snart som möjligt!

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Farnaz Mortazavi på farnaz.mortazavi@realcompetence.se