För två år sedan fick Christian Hermelin frågan om han ville bli VD för Fabege efter Erik Paulsson. Visst hade han hoppats men det var ingenting som det tidigare hade pratats om.
– Erik är inte alltid helt tydlig, men jag har genom åren lärt mig läsa mellan raderna.
Han hade känt sig lite frammatchad och fanns med i vissa situationer där han tidigare inte släppts in. Christian Hermelin behövde inte någon lång betänketid. Det operativa behärskade han och nu gällde att lära sig lite frågor kring börsen och kommunikation med medier och analytiker.
Ganska snart insåg han att han underskattat personalfrågorna, hur viktigt det är att få med sig medarbetarna. Lyckligtvis tycker han att det är ett mycket intressant område att jobba med och det senaste året har han jobbat väldigt mycket med sådana frågor.
Det fanns omständigheter som gjorde det extra viktigt att ta tag i de här frågorna hos Fabege. Bolaget är ett resultat av många års affärer och sammanslagningar, olika företagskulturer hade blandats utan att någon egentligen hade tagit tag i det på allvar.
Under några år hade företaget tjänat mycket pengar på sina affärer. Det var få personer som drog in merparten av bolagets resultat och fick all credit. De övriga som ofta skapat själva grunden för goda affärer genom till exempel gott uthyrningsarbete framstod mer som något bihang. Det fanns ingen homogen lagbildning och det blev därmed revirpinkande på sina håll.
Med Erik Paulsson som ledare hade det gått bra. Christian Hermelin insåg att han inte har samma ledarstil.
– Jag vill att alla ska vara med och alla ska veta vart vi skall. Vi måste ha en målbild om vad vi ska uppnå om fem år, hur vi ska ta oss dit och vad som är avgörande för att vi ska nå dit.
Det fanns redan delar till ett ramverk för Fabeges företagskultur och mycket bar Erik Paulssons signatur. Sammanfattningsvis är det snabbhet, prestigelöshet, entreprenörskap, affärsmässighet och kundnärhet.
Alla dessa kändes viktiga och relevanta dock kunde det här med kundnärhet närmast betraktas som en floskel, men Christian Hermelin trummar nu in det budskapet i hela organisationen.
– Det finns inget lönsammare för förvaltningen än att se till att en hyresgäst sitter kvar en hyresperiod till. Kan vi hitta lösningar på kundernas problem och behov, som ofta förändras när konjunkturen skiftar, inom vårt egna bestånd så är det otroligt mycket värt. Det är avgörande för vår långsiktiga lönsamhet och framgång.
Det tog tio års arbete tillsammans med Erik Paulsson innan han tog över dennes position i Fabege. Men att han hamnade i fastighetsbranschen kan han tacka sin åtta år äldre bror för, Klöverns VD Gustaf Hermelin.
Vägen låg egentligen utstakad mot en maskinteknisk karriär hos Scania eller SKF som var de dominerande arbetsgivarna i Katrineholm, inte långt från den gård bröderna växte upp på. Brodern hade köpt en industrifastighet i Bastuträsk och lyckades väl med uthyrningen. Det blev fler fastigheter och lillebror Christian ryckte in och hjälpte till. Det var så intressant att han bestämde att satsa helhjärtat på fastigheter. Men först en utbildning och det blev ekonomlinjen vid universitetet i Umeå.
Efter färdig utbildning fick han år 1990 jobb hos Arcona, ett företag han tidigare sommarjobbat hos. Företaget var mitt i projektfasen för Nacka Strand och Christian Hermelin fick vara med om hela resan från projekt till förvaltning.
– Jag fick förmånen att lära mig lite om mycket. Det var en väldigt bra skola och de visste inte hur rätt de gjorde när de satsade på att bygga ett varumärke. Det betydde väldigt mycket för framgången sen.
Den fullständiga artikeln går att läsa i Fastighetsvärlden #10/2008