Det sägs ofta att vi står inför en digitalisering och en förflyttning från fysiska butiker till e-handel. Men faktum är att vi redan är mitt i processen. När det gäller exempelvis böcker och kläder står e-handeln redan för 15 procent av den totala handeln. Och i övriga segment ökar andelen hela tiden. Detta medför naturligtvis utmaningar för fastighetsägarna som riskerar att stå med tomma gallerior och butiker inom några få år.
När vi startade Nordier Property Advisors för tio år sedan såg marknaden helt annorlunda ut och förändringarna gick långsammare. Vårt huvudfokus då var transaktioner och värdering, men sedan fem år tillbaka är vi också verksamma inom uthyrning och utveckling. Vi är nämligen övertygade om att i en snabbare marknad, med fler förändringar framför oss, behöver fastighetsägarna vara nära marknaden genom nära och täta kontakter med uthyrningsteam och transaktionsexperter för att snabbt kunna fatta beslut. Annars riskerar de att hamna efter.
För att vara relevanta tvingas vi vara ständigt uppdaterade med insikter i vad som händer och svara upp med att fatta rätt beslut för att hålla jämna steg med förändringarna.
Att fastighetsbranschen förändras behöver inte vara ett problem eller en nackdel, så länge man håller ett nyfiket öga på förändringen.
Det finns fortsatt goda investeringsmöjligheter, så länge man är medveten om och anpassar sig till omställningen.
Den pågående digitaliseringen påverkar fastighetsbranschen på många sätt. Förändrade köpbeteenden, nya logistikmönster, samlokalisering av butikslokaler, utlämningsställen och lager. Många investerare är sannolikt oroliga inför denna utveckling men, den leder även till stora möjligheter där exempelvis industriområden blir mer attraktiva med möjlighet till ökade hyresintäkter. Lager- och industrifastigheter kommer därmed att bli än mer intressanta investeringar när förändringen nu tar fart på bred front.
Det är lätt att glömma att branschen hela tiden förändras, inte bara just nu. Tittar vi bakåt i historien ser vi att tidigare stora branschförändringar snart blir normaliserade och ofta kan vändas till något positivt för dem som är snabba, lyhörda och ändringsbenägna.
Men trots att marknaden och förutsättningarna förändrats är utgångspunkten alltid densamma. Nämligen vad som är bäst för kunden och affären. Kundnöjdhet och affärsnytta var nyckelord för tio år sedan, är det idag, och kommer att så vara även om tio år.
Det är därför vi gärna blickar tillbaka till vårt första decennium, och tar lärdom av historien, när vi nu tar klivet in i nästa.