FV-Expert: Stadsutveckling
Morgondagens infrastruktur – avgörande för hela Sverige
Fler eldrivna fordon, luftburna transportkorridorer och en renässans för landsbygden. Men däremot inga höghastighetståg. Morgondagens infrastruktur handlar inte om fler storslagna infrastrukturella lösningar, utan snarare om smartare sätt att använda vårt avlånga land. På köpet blir vi mer miljövänliga och får en livskraftigare landsbygd.
Titta i backspegeln, så ser du trenderna. Med den nyvunna insikten om att vi behöver ett mer hållbart samhälle, toppat med ett Co2 neutralt perspektiv som slår hårt både mot val av material, varor, produkter och transporter, kommer vi att få se mer av det lokala utbudet igen. Denna insikt kommer att slå hårt mot onödiga och långa transporter.
I dag utgör pendlingen ofta 15, kanske 20 timmar per vecka jämfört med tidigare cirka tre timmar per vecka. Då fanns det mesta inom cykelavstånd – arbetsplatser, skolor, butiker, service, rekreation, fritid och kultur. Det handlar om att minska transporterna och med det tiden i människors vardag som utgör 90 procent av resandet, de som studerar eller arbetar och rör sig i olika riktningar.
Det måste finnas mer än att behöva välja mellan att bo centralt i storstad och betala enorma summor för boendet eller pendla och betala med mängder av tid, egen tid! Det liv och samhälle vi eftersträvar bygger i själva verket på närhet till allt. I princip som samhället var riggat för sådär femtio år sedan.
Vad är vägen fram, frågar man sig då? Jo, infrastrukturen, de politiskt roliga och storskaliga projekten kommer att få stryka på foten. Höghastighetståg är ett sådant projekt.
Istället kommer vi att se ett regionalt utbyggt järnvägsnät med fler parallella spår i regioner som binder ihop pendlingskommuner med större städer. Men de kollektiva lösningarna kommer alltid att ha sina begränsningar när det kommer till direkt access och totala ledtider därför behövs alltid flexibiliteten som individuella fordon , som bilar och cyklar, ger.
Arbetsplatserna är nära, det framtida digitala samhälle som vi är på väg in i ger en del av lösningen – friheten att arbeta på distans på riktigt. Jag tror att det kommer att skapas arbetsplatshubbar lokalt i små samhällen och mindre samt mellanstora städer där medarbetare har möjlighet att sitta tillsammans med medarbetare från andra företag. Större organisationer och företag kommer att minska sina ytor i storstäderna och i stället hyra plats i dessa spridda över landet.
Ekonomiska incitament, för att lätta på infrastrukturproblemen behövs inte avgifter och skatter. Företag och människor behöver inte nya kostnader, de behöver se ekonomiska fördelar med att verka utanför storstädernas infarkter. Med erbjudanden så som nedtrappning på arbetsgivaravgifter skapas incitament att etablera arbetsplatser och arbetshubbar nära goda bostadsmiljöer och man undviker masstransporter och medarbetarna behöver inte flytta eller pendla.