När fastighetsägarna pressas av dyrare finansiering och vikande intäkter så växer intresset för en mer kostnadseffektiv förvaltning. Allt fler fastighetsägare ifrågasätter också den traditionella modellen där förvaltarna tjänar mer pengar på osynliga påslag än att skapa värden för sina uppdragsgivare.
Att förvalta en fastighet är en kvalificerad uppgift som kräver stor kunskap och erfarenhet. Besluten som fattas är helt avgörande för fastighetens lönsamhet och långsiktiga utveckling. Därför kan det tyckas märkligt att det som förvaltaren ofta tjänar mest pengar på inte är den egna verksamheten, utan det jobb som utförs av städfirman och elektrikern.
Fastighetsförvaltarna har under lång tid utvecklat en affärsmodell där låga priser på förvaltningstjänster, tillsyn och skötsel kompenseras av påslag på fakturan från underleverantörer. Felavhjälpning, reparationer och enklare arbeten står i vissa fall för mer än 50 procent av intäkterna.
Modellen bygger på att förvaltaren har en driftorganisation som upphandlar tjänster från leverantörer där man erhåller bra rabatter och bonusar. Därefter gör man extra påslag innan fakturan skickas till beställaren, det vill säga fastighetsägaren som slutligen betalar för jobbet.
I goda tider är detta upplägg inget som fastighetsägarna normalt har så mycket att anmärka på. Det kan vara skönt och praktiskt att bara ha en kontakt att vända sig till för allt som man behöver hjälp med. Men i ett läge där allt fler fastighetsägare behöver se över sina kostnader finns det många som börjar ifrågasätta den rådande modellen.
Vi märker ett ökat intresse bland fastighetsägarna att själva teckna avtal med de underleverantörer man behöver för att reparera och underhålla sina fastigheter. Varje faktura kommer således direkt från rörmokaren och plåtslagaren, utan påslag och med full tillgång till rabatter och bonusar.
För fastighetsägaren innebär det minskade kostnader samt ökad transparens och valfrihet. Det växande antalet avtal och fakturor hanteras i regel av vår förvaltning och medför ingen extra administration för beställaren.
Inom Novier har vi även valt att inte ha någon egen driftorganisation. Istället lägger vi ut driften på entreprenad hos den leverantör som vi bedömer har bäst förutsättningar att hantera jobbet på den lokala orten. Det säkerställer vår leverantörsoberoende och skapar mer kostnadseffektiva lösningar.
Vinnaren i den här modellen är givetvis våra uppdragsgivare, fastighetsägarna. Men inte heller vi går lottlösa. Istället för att tjäna pengar på vad andra gör får vi som förvaltare möjlighet att utveckla det vi är bra på tillsammans med våra kunder.
Avsaknaden av ekonomiska incitament i allt som inte rör vår kärnverksamhet bygger ett förtroende som främjar det dagliga samarbetet och bidrar till vår gemensamma framgång. Det är en modell som jag hoppas att fler förvaltare och fastighetsägare kommer att vilja prova på.