FV-Expert: Hållbarhet

Elektrifiering ger mer hållbart byggande

I samarbete med Skanska

Bristen på fossilfria drivmedel har snabbat på omställningen mot eldrivna entreprenadmaskiner. Just nu kartlägger Skanska marknaden, med målet att ligga steget före när tekniken mognat och utsläppsfritt blivit norm.

Tänk dig en 100 tons fullastad dumper med däck stora som en fullvuxen människa. En mullrande jättemaskin i ett moln av dieselångor? Inte nödvändigtvis. Allt fler stora entreprenadmaskiner får nu en motsvarighet på el, antingen via batterier eller en kabel i väggen.

– Vi ser ett tekniksprång på marknaden som är drivet av en ökad efterfrågan. Allt fler kunder vill bygga utsläppsfritt, vilket ställer nya krav på oss som entreprenörer, men också på våra leverantörer, säger Henrik Nilsson som till vardags jobbar inom Väg och anläggning på Skanska.

Kartlägger omogen marknad
För att möta kundernas behov har Skanska initierat projektet ”Nätverket för utsläppsfria entreprenadmaskiner” som finansieras av Sustainovation. Henrik Nilsson, och kollegan Louise Alström från Skanska Industrial Solutions, har ett år på sig att kartlägga marknaden. Vilka erfarenheter har Skanska redan på området? Vilken typ av elmaskiner finns att tillgå? Hur många kunder planerar utsläppsfria upphandlingar? Vilka leverantörer jobbar med innovation inom eldrivet?

– Den här marknaden är fortfarande i sin linda. Det finns knappt femton stora leverantörer i Europa, och ingen har mer än en större modell i serieproduktion. Vissa jobbar fortfarande med prototyper, medan andra har valt att konvertera befintliga maskiner, säger Henrik och tillägger:

– Själva uppskalningen har vi alltså inte sett än, men den kommer.

Maskinerna står för 12 procent
Det finns flera skäl till att utvecklingen plötsligt tagit fart. Det osäkra världsläget med inflation och ökade priser är ett, men också den stora bristen på det fossilfria drivmedlet HVO 100 och det faktum att det bara är sju år kvar till 2030.

– Vi har som många andra samhällsaktörer ett delmål om att halvera våra utsläpp till 2030. Vi når inte upp till det just nu. Vi behöver öka omställningstakten, och eftersom vi vet att maskinerna står för runt 12 procent av koldioxidutsläppen i våra projekt är det ganska självklart vilken väg vi behöver ta, säger Louise.

Test av eldriven borrigg
Man får en känsla av nybyggaranda när Henrik och Louise berättar om allt som pågår runt om i verksamheten. Det testas elektriska asfaltvältar, stenkrossar och grävmaskiner. I Hammarängen i Skellefteå körs en av Sveriges första kommersiella el-grusbilar från Scania, och i Vällsta utanför Stockholm har Skanska fältprovat den första eldrivna borriggen för ovanjordsdrift, i samarbete med Epiroc.

Hjärtat i satsningen ligger dock i det gamla Slakthusområdet i Stockholm, som för närvarande är Sveriges största fossilfria entreprenad i stadsmiljö. Där samarbetar Skanska med Stockholms stad och Volvo Construction Equipment.

– I projektet siktar man på en total koldioxidbesparing på över 2.000 ton. Det motsvarar utsläpp från 35 lastbilar som kör åtta timmar om dagen under ett helt år, berättar Henrik.

Varför behövs den här satsningen på eldrivet?
– Som stor entreprenör har vi ett visst ansvar. Vi behöver utforska alla möjligheter att minska våra koldioxidutsläpp, och även hjälpa våra kunder att förstå vad som är möjligt. Skanska har kommit långt när det gäller hållbara material och metoder. Maskinerna är nästa steg, säger Louise.

Vilka är de största utmaningarna framåt?
– I det här tidiga stadiet av omställningen är prisbilden för maskinerna en stor utmaning. Tekniken är också omogen. Det är precis som när de första elbilarna kom. En ombyggd dieselmaskin har inte samma flexibilitet och räckvidd som originalet. De här nackdelarna kommer att elimineras med tiden, men innan dess behöver vi som företag kanske ta vissa risker för att komma vidare, säger Henrik.

Vad är målet med projektet?
– Främst att skapa ett beslutsunderlag för hur Skanska ska gå vidare. Vilka affärsmodeller ska vi ha? Vilka investeringar behöver vi göra? Men det handlar också om att skapa kontakter och bygga upp en intern kunskapsbank. När tekniken mognar och allt fler kunder efterfrågar utsläppsfria entreprenader, då kommer vi att ligga vi steget före.

Fler FV-Expert

FV-Expert: Solenergi

Gynnsamt läge för solceller efter prisras

I samarbete med EnergiEngagemang
Regeringens mål är att Sveriges elproduktion ska fördubblas de kommande decennierna. Samtidigt har priserna på solpaneler rasat. Tajmingen är därför ...

FV-Expert: Transaktion

Därför vänder transaktionsmarknaden 2024

I samarbete med Novier

Efter de senaste årens stiltje ser vi nu tydliga tecken på att transaktionsmarknaden håller på att vakna till liv. Flera faktorer pekar på att aktiviteten kommer att accelerera under 2024.

FV-Expert: Juridik

Utländska direktinvesteringar i fastigheter

I samarbete med AG Advokat

Säkerhetsfrågorna är högt upp på agendan och med en ny lag om utländska direktinvesteringar på plats behöver fastighetsbranschen snabbt ta till sig hur den berör olika transaktioner.

FV-Expert: Facility Management

Låt förvaltning och teknik samverka på riktigt

I samarbete med CBRE GLOBAL WORKPLACE SOLUTIONS (GWS)

Tekniska framsteg spelar en avgörande roll i dagens snabbrörliga fastighetsbransch. Genom automatisering och digitalisering transformeras industrin med smarta lösningar för drift, säkerhet och effektiviserade arbetsflöden. Denna artikel demonstrerar CBRE verksamhet och deras applicering av dessa verktyg som kan hjälpa er fastighet att optimera framtidens tekniska fastigheter

FV-Expert: Marknadsföring

Ny tjänst – marknadsföring till en fast kostnad

I samarbete med Property Passion
Fastighetsbranschen befinner sig just nu i mer osäkra tider där sälj och marknad ofta skalas bort. För tolv år sedan ...

FV-Expert: Projektledning

Grön kompetens kvalitetssäkrar projektet

I samarbete med Forsen
Gör rätt från början! Det är en självklar sanning inom de flesta områden. Och när man jobbar med parker och ...

FV-Expert: Kontorslokaler

Läge att se över hyresavtalen

I samarbete med Niras
För många företag är lokalkostnaderna en av de största utgifterna och eftersom de i regel har en direkt koppling till ...

FV-Expert: Besiktning

Dags att styra upp besiktningsmarknaden

I samarbete med SBR Byggingenjörerna
De allra flesta småhus i Sverige besiktigas i samband med överlåtelse. Överlåtelsebesiktningen ska upplysa en köpare om fastighetens fysiska skick. ...

FV-Expert: Fastighetsinformation

Bättre energidata ger bättre fastighetsaffärer

I samarbete med Värderingsdata
Har du tillräcklig kunskap och insikt om dina fastigheters energiprestanda och dess betydelse? Den svenska fastighetssektorn är en av de ...

FV-Expert: Juridik

Vad kostar det att säga upp en lokalhyresgäst?

I samarbete med AG Advokat

Du som fastighetsägare behöver ha godtagbara skäl för att säga upp en hyresgäst. Föreligger inte sådana skäl kan det bli …

FV-Expert: Hotellfastigheter

Hotell är tillbaka, men bankerna har inte checkat in

I samarbete med Colliers

Mycket tyder på att hotellbranschen kommer att fortsätta prestera väl och erbjuda en attraktiv riskjusterad avkastning jämfört med andra segment inom fastighetssektorn.

FV-Expert: Skatt

Avskrivningsoptimering – frigör resurser

I samarbete med Svalner

Fastighetsmarknaden har den senaste tiden präglats av ett trevande marknadsläge. I stunder då det är svårare att få ihop kalkylen för nya investeringar kan det vara intressant att titta närmare på kostnadssidan i den egna verksamheten.

FV-Expert: Förvaltning

Har du klimatsäkrat din fastighet?

I samarbete med Novier
Klimatrisker har länge varit en förbisedd fråga när det gäller fastigheter. Men nu ökar medvetenheten bland fastighetsägarna – allt fler ...

FV-Expert: Innovation

Svävande cykelväg mellan Lund och Malmö

I samarbete med Skanska
Det började med en idé om svävande cykelbanor i Göteborg. Nu har vi på Skanska utvecklat förslaget. Visionen är en ...
Tillbaka till förstasidan