FV-Expert: Hyresgästrelationer
Bygg hyresgästrelationer á la Göteborgsmodellen
Hyresgästrelationen är avgörande för fastighetens lönsamhet, hyresgästernas trivsel och arbetsglädjen för förvaltarteamet. Nyckeln till en lyckad hyresgästrelation är teamarbete, närvaro och tillgänglighet. I Göteborg ser vi resultatet av detta arbetssätt extra tydligt.
Novi Real Estate arbetar aktivt med hyresgästrelationen både genom personliga möten och via effektiva tekniska stöd. Båda delarna behövs för att öka förståelsen för hyresgästens verksamheter och kunna möta hyresgästernas behov och förväntningar. På vårt kontor i Göteborg har arbetssättet visat resultat. Där återfinns både Årets fastighetsförvaltare 2019, Anton Drott (enligt Förvaltarforum) och ett NKI-resultat som är bland de högsta i branschen.
”Lagarbetet är avgörande. Vi har en väldigt bra lagsammanhållning där vi som kollegor kompletterar varandra på ett givande sätt vilket ger oss möjlighet att utvecklas inom våra roller. Vi har väldigt kul på jobbet och det gör att vi vill bli bättre och lyfter varandra. Vi väljer att ställa upp vid eventuella problem oavsett inom vilket område det handlar om för att nå bättre resultat tillsammans som ett team. Inställningen att vi är ett team innebär att vi gör saker tillsammans.” säger Anton.
”För att kunna bygga en bra hyresgästrelation måste man ha en närvarande och personlig förvaltning. Man ska känna ett engagemang för sina kunders vardag och deras välbefinnande i lokalerna. Man måste vara lyhörd och kunna anpassa sig utifrån vilken relation hyresgästen vill ha gentemot dig i din yrkesroll. Vi väljer att arbeta hårt med att visa närvaro hos våra hyresgäster eftersom man inte kan bygga en relation om man inte träffas”, fortsätter han.
Filip Ribarits är kundvärd på Novi, en ovanlig roll hos externa fastighetsförvaltare. Kundvärden är ute i fastigheterna varje dag och ansvarar för den dagliga kontakten med hyresgästerna och ser till att fastigheten är i gott skick. Filip understryker hur viktigt det är för hans relation till hyresgästerna att han prioriterar att hälsa på och ser att allt fungerar som det ska.
Återkoppling värdesätts oerhört mycket av hyresgästerna generellt sätt. Hela förvaltningsteamet hålls informerat om aktuella händelser i huset för att hyresgästen ska kunna få svar, nästan oavsett vem de hör av sig till. En positiv bieffekt är att när medarbetarna har en större insikt om varandras arbetsområden ökar också intresset för varandra och arbetsglädjen.
Återkoppling och tillgänglighet möjliggörs också via bra teknikstöd, exempelvis en app som möjliggör snabba utskick till hyresgästerna. Filip berättar att appen är ett komplement för att snabbt och enkelt kunna informera hyresgästerna om tex driftstopp eller andra händelser i huset, och ersätter de klassiska lapparna i entrén. Ett nytt system för serviceanmälan, med tillgänglighet digitalt och på telefon dygnet runt, har också implementerats. ”Verktygen hjälper oss att möjliggöra en bättre förvaltning genom bättre återkoppling, ökad tydlighet och större tillgänglighet med kort varsel.” säger Anton.
En sista viktig faktor är att vi noggrant väljer ut likasinnade samarbetspartners med fokus på kompetens och lokal förankring för att få ut bästa resultat för varje fastighet.