Mall of Scandinavia, Solna
Läge:
i arenastaden, mellan pendeltågsstationen och Friends Arena.
Entreprenör:
Peab
Total butiksyta (kvm):
101.000
Fördelning:
101.000 kvm butiksyta plus 9.000 kvm biograf och 4.000 p-platser i garage.
Projektkostnad (ca):
5,8 mdr
Byggherre:
Unibail-Rodamco.
Öppnar:
2015 25 september.
Arkitekt:
Wingårdh arkitektkontor (interiör) och Benoy architects/ BaU (exteriör).
Shopping i en ny dimension. Unibail-Rodamco spänner bågen maximalt för Mall of Scandinavia som öppnar i Solna den 25 september 2015 (uppdaterat: framflyttat till 12 november).
Det kommer att finnas 250 butiker på en uthyrningsbar yta om totalt 101 000 kvadratmeter. Butiksytan är så stor att den motsvarar mer än hälften av den butiksyta som sammanlagt finns vid de tolv handelscentrum som finns i Stockholms innerstad.
– Vi har en plan för vilken butikshyresgäst som vi vill ha för varje butik. Vi har en rankinglista från ett till fyra på kedjor som vi vill ha på respektive yta. Listan har under åren justeras utifrån förutsättningarna och hittills har vi nog hyrt ut till vårt förstahandsval i nästan alla fall och i övrigt till andrahandsvalet, säger Lars-åke Tollemark, VD vid Unibail-Rodamco Norden.
Det stora köpcentrumet byggs på en plats som för tio år sedan var i det närmaste bortglömd.
Här fanns ett nedgånget område med ibland tveksamma verksamheter. Erik Paulsson och Christian Hermelin, storägare respektive VD i Fabege, körde runt i området (med låsta dörrar!) på jakt efter en plats för en ny nationalarena för fotboll.
Flygande start
Planerna växte snabbt och kom att inkludera kontor, hotell, bostäder och förstås handel. Allt i en skala modell större.
Nu håller området på att realiseras och allt har gått bättre än vad ens duon Paulsson/Hermelin vågat hoppats på. Tre av landets största företag har skrivit hyresavtal i området, Vattenfall, SEB och Teliasonera. De tre kontrakten summerar 152 500 kvadratmeter. Dessutom har ett beslut om att ansluta tunnelbanenätet till Arenastaden klubbats vilket ytterligare förbättrar infrastrukturen.
Jätte bland giganter
Byggrätten till handelsprojektet förvärvades av fransknederländska Unibail-Rodamco i december 2011 och Mall of Scandinavia är nu jättebolagets största pågående projekt. Investeringen är på cirka 5,8 miljarder kronor. I det stora köpcentrumbolagets portfölj, företaget äger shoppingpalats i 13 länder, kommer det i Solna dock ”bara” att placera sig som 14:e största sett till den uthyrningsbara handelsytan. Shopping City Süd i Wien är störst med 195 600 kvadratmeter.
– Vi är ett bolag som har en stor erfarenhet av stora projekt och där de största enheterna behandlas på ett speciellt sätt och Mall of Scandinavia tillhör förstås de största hos oss, säger Tollemark.
Isflak som exteriör
Exteriört får byggnaden en fasad som har hämtat inspiration från isflak i Stockholms skärgård. I ”sprickorna” placeras belysning. Designen är gjord av Benoy Architects/BAU. I det nordöstra hörnet placeras en 500 kvadratmeter stor ledskärm som går runt hörnet och som är synlig från E18.
Mall of Scandinavia får tre ingångar. Huvudentrén är från Stjärntorget (tidigare kalllat Putte Kocks torg, men flera engelsktalande ifrågasatte namnet) vid den ena uppgången för pendeltågsstationen samt från Arenatorget vid Friends Arena och en entré från Evenemangsgatan. In till det stora garaget, som rymmer 4 000 parkeringsplatser, finns det separata vägar från såväl syd, som norr och öst. Unibail-Rodamco utlovar bilburna en wow-upplevelse redan i garaget. Och nästa kommer i området från garaget till butikerna där det planeras för lobbyliknande miljöer.
Interiören är ritad av Wingårdhs och den ska förena internationell atmosfär med klassisk skandinavisk design. Ursprungligen döptes fyra noder i köpcentrumet till vatten, vind, eld och jord varifrån inspirationen till respektive interiör hämtats. ”Eld” har dock fått stryka på foten och kommer att kallas för Designers gallery där det kommer att finnas pop up-butiker på kortare hyresavtal för att ge mindre kedjor på frammarsch en god exponering och dessutom erbjuda kunderna något helt nytt med jämna mellanrum.
Det för Norden mest innovativa är de så kallade ”double height stores” där butiksfasader går över två våningar med åtta meter höga fönster. Inspiration har bland annat hämtats från hyllade Westfields vid Olympiastadion i London. Så kommer butikerna längs ”The Flagship Avenue” att se ut.
”Går helt enligt plan”
Av de 250 butikerna har Unibail-Rodamco hittills offentliggjort namn på cirka 50 kedjor som tecknat hyreskontrakt. Dessutom finns det ett flertal där kedjorna vill vänta med offentliggörandet. Hur stor del av ytan som återstår att hyra ut kommunicerar inte bolaget.
– Det går helt enligt plan även om vissa förhandlingar, precis som i våra andra anläggningar, kan dra ut rejält på tiden. Men när vi slår upp portarna räknar jag med att allt är uthyrt och att alla butiker är öppna, säger Tollemark.
Totalt blir det handel i tre plan, varav det nedre rymmer volymhandel i form av bland annat två stora dagligvarubutiker och Systembolaget.
I den norra delen, mot Friends Arena, kommer det att finnas en biograf med 15 salonger om totalt 9 000 kvadratmeter samt flera restauranger. Totalt kommer det att finnas 20 restauranger och kaféer under parollen ”The Dining Experience”.
I huskroppen finns även 42.000 kvadratmeter kontor som ägs av Fabege och som hyrts ut till Teliasonera samt bostadsrätter som Peab bygger.
TEXT Fredrik Engström