Från parkering till Malmös ansikte utåt
Den tidigare ödetomten i centrala Malmö, intill Triangeln, har varit utrymme för både parkeringsplatser och många visionära planer. Under 80-talet var det meningen att det nya stadsbiblioteket skulle byggas där. Det blev inte av utan istället valde man att bygga ut det befintliga biblioteket.
Lite senare var det tänkt att stationen för Citytunneln skulle placeras där, men även dessa planer justerades. Idag finns stationen istället på tomten intill, framför kyrkan.
Det var i samband med att den lösningen togs fram som planeringen av Nya Triangeln påbörjades. Under de tio år som hunnit passera från projektidé till att första spadtaget togs – i slutet av augusti i fjol – har projektet bibehållit mycket av den utformning som tidigt skissades, med vissa undantag.
– Utformningen har tippat över till att innehålla fler bostäder under de senaste årens planering, berättar Ulrika Lindmark på NCC.
Från utgång till entré
Det NCC hoppas att göra med projektet är att ge området en ny framsida. Mycket tack vare stationen för Citytunneln som har fått slutet av centrum att bli början istället. Det är där, när man lämnar stationen, som resenärerna kommer att möta Nya Triangeln.
– Istället för att vara en utpost för centrum blir det entrén till det, säger Lindmark.
Starkt flöde
Själva närområdet har en blandad karaktär och det går att finna statsteater, skola, konst hall och mycket bostäder. Innerstaden med alla sina butiker leder till platsen och tack vare tågstationen och den knutpunkt för bussar som också finns här räknar man med att omkring 100 000 personer passerar platsen varje dag.
Det här är inget externt köpcentrum som man tar bilen till för att köpa en ny TV, det här är cityhandel och flödet av människor är viktigt. Kollektivtrafiken förstärker läget.
Av de 37.000 kvadratmeter som projektet består av upptar handeln omkring 12.000 kvadratmeter. Gallerian om två våningar kommer att innehålla 60–70 butiker, vilket innebär att det NCC riktat in sig på är aningen mindre butiker.
Precis som så många konkurrenter vill bolaget locka kedjor som finns i Europa men inte i Sverige för att undvika att upp levas som snarlikt andra köp centrum.
Siktet är unik cityhandel med flaggskeppsbutiker som lyfter köpcentrumet och än så länge har avtal skrivits för omkring 40 procent av ytorna.
Handeln knyts samman
Det intilliggande köpcentret Triangeln, som ägs av Vasakronan, har ungefär dubbelt så stor handelsyta. Detta kommer att knytas ihop med Nya Triangelns galleria. Just nu investerar Vasakronan 300 miljoner i en större om och tillbyggnad av sin del och målsättningen är att den ska bli färdig lagom till att Nya Triangeln slår upp dörren och ge en nystart för hela området.
Handelsplatsen ska interiört upplevas som en enhet. Däremot finns det inga planer på att knyta ihop de två delarna exteriört genom deras gestaltning, och vad namnet på den nya utbyggda gallerian blir är ännu inte bestämt.
Kontor och bostäder
Omkring 4.600 kvadratmeter av nyproduktionen blir kontor, fördelat över fyra plan ovanpå gallerian. Det översta kontorsvåningsplanet blir indraget och får en terrass.
Det finns få nybyggda kontor i centrum och från NCC:s sida räknar man med hyror i samma nivå i som vid Hjälmarekajen och Universitetsholmen i Västra hamnen. Hittills har dock inga avtal skrivits och uthyrningsarbetet har precis påbörjats. Till en början kommer man att rikta in sig på att inte hyra ut mindre än halva våningsplan.
Bostadsdelen av projektet finns i fyravåningshus längs med gatan men också i ett höghus om elva våningar ovanpå kontoren och gallerian. Totalt är det 188 bostäder som byggs. De boende kommer att ha två entréer, en för de i höghuset och en för de som bor längs med gatan.
En unik del i planerna för bostäderna är de specialgjorda cykelhissarna som kommer att finnas i båda entréerna och låta boende och arbetande ställa sina cyklar på den gård som byggnaderna omgärdar.
Komplexa indelningar
Det är ett komplext projekt där tredimensionell fastighetsbildning använts. Handelsdelen inklusive garage utgör stamfastighet – och sedan blir det en 3D-fastighet för kontorsdelen och två 3D-fastigheter för bostäderna. Lägenheterna upplåts med bostadsrätt. Fastigheterna kommer troligen ha flera olika ägare framöver.
– Komplexiteten i kombination med att bygga något så pass stort mitt inne i staden har varit en utmaning, berättar Ulrika Lindmark.
Som numera är brukligt kommer projektet vara grönt och kontors- och köpcentrumdelen klassas som ”very good” enligt BREEAM.
När fastigheterna, med dess hållbara utformning, står färdiga 2014 kommer det ha inneburit en investering i miljardklassen och centrala Malmö får en revitalisering av ett område som tidigare inte utnyttjats optimalt. De som saknar den gamla parkeringsplatsen får köra ned i det nya garaget med 400 platser.